23948sdkhjf

Buss på Uppland – Högbergs Buss storsatsar lokalt

Sommarsäsongen är i full sving när RT-forum pratar med Jennie Högberg, som både äger och driver Högbergs Buss tillsammans med sin bror Henrik Högberg, om pandemin, den nya kostymen och satsningen på ”Upplandsturen”.

Det är mycket som pågår i det uppländska landskapet där Högbergs Buss verkat sedan slutet av 1970-talet.

När vi talas vid beskriver Jennie Högberg vårsäsongen som "fantastiskt bra" och att många utlandskörningar framåt hösten redan har bokats. Dock såg sommarsäsongen ut att dippa lite i juni vad gäller resor i Sverige och Norden, något Jennie Högberg tror kan bero på att pandemiåren ledde till ett stort – och kanske nu mättat – intresse för resor hemmavid. Kanske lockar Europa mer nu? 

– Vi upplevde en dipp inför sommaren och många sena bokningar som försvårar med de deadlines vi har. Men våren har sett fantastiskt bra ut på resesidan, där har det varit fullbokat. Beställningsbussarna har rullat på bra. Alla var väldigt oroliga för hur det här året skulle te sig, säger Jennie Högberg på Högbergs Buss och fortsätter:

– Nu har vi fått ställa in några resor. Jag är dock inte orolig längre, det dyker alltid upp nya möjligheter.

Det har gått strax över ett och ett halvt år sedan regeringen hävde restriktionerna kopplade till pandemin. Den våta filt som viruset lade över världen i två års tid lättade, och det började se ljusare ut på turistbusshimlen. Som för många andra var pandemin kämpig för Högbergs Buss när verksamheten gick på halvfart.

– Vi ställde av bussar, kollade räntor och fick säga upp personal. I och med de ekonomiska stöd vi fick kändes det lite tryggare. Trots att verksamheten gick på halvfart slutade vi aldrig att producera resor. Vi försökte se möjligheter istället för svårigheter, säger Jennie Högberg och fortsätter:

– Vi tappade trafik under själva pandemin eftersom ett avtal löpte ut. Det rörde 23 stycken skol- och linjebussar vilket innebar en uppsägning som drabbade oss, utöver pandemin. Vår kostym är betydligt mindre nu än vad den var när pandemin bröt ut.
Hur ser framtidsutsikterna ut?

Vi försökte se möjligheterna istället för svårigheterna. Jennie Högberg

– Vi satsade fullt ut i år och bokade in många olika resor, och kommer göra det nästa år också. I år har många valt resan utanför Sveriges gränser. Kanske lutar det åt detsamma även nästa år?
Har ni sett några nya trender?

– Med ökade priser tittar man eventuellt mer åt bussen som färdmedel, eftersom det kan vara ett billigare och mer prisvärt sätt att resa på. Vi hoppas att vi kan fånga upp nya resenärer och nya grupper som vanligtvis inte väljer bussen.

Det är här "Upplandsturen" kommer in i bilden. Tanken är att locka fler gruppresenärer från andra regioner till Uppland och Jennie Högberg berättar att de etablerat kontakter med besöksmål i länet för att få dit fler turister.

– Vi håller på att strukturera om organisationen i och med att kostymen blivit mindre. Under pandemin föddes tanken på att resa mer på hemmaplan. Då uppstod idén om ”Upplandsturen” som vi håller på att starta upp. Tanken är att jobba med besöksmålen i Uppland, välkomna grupper hit och i första hand hjälpa till med besöksprogrammet.

– Det är ett sätt att hitta ytterligare ben att stå på, nya arbetssätt, nya kunder och samarbetspartners. Uppsala kommun och övriga kommuner i Uppland har efterfrågat fler besökare och speciellt bussgrupper till Uppland, så vi vill haka på det. Projektet heter 100 nya bussar.

Upplandsturen

Under varumärket Upplandsturen jobbar Högbergs Buss tillsammans med andra besöksmål i Uppland för att öka intresset för landskapet. 

Några resmål i det uppländska landskapet är bland annat Norrtälje och Wira Bruk, Sigtuna och Wiks slott.

Under pandemin föddes tanken om att resa mer på hemmaplan. Jennie Högberg

Ett ständigt aktuellt ämne är bristen på bussförare och en åldrande yrkeskår, liksom behovet av reseledare och andra verksamma inom besöksnäringen.  

För två år sedan visade Sveriges Bussföretags rapport Tempen på Bussbranschen på ett rekryteringsbehov om 4 700 personer till branschen, varav 4 100 personer utgjordes av bussförare. Nu, två år senare ligger siffran på totalt 8 600 personer varav branschen behöver 8 100 förare under de kommande tre åren för att hålla bussarna rullande.

– Vi känner av förarbristen, det saknas nya busschaufförer. Det är ett generationsskifte och branschen har misslyckats med att rekrytera nya, yngre förare. Vi får hoppas att de sänker åldern för D-kortet till samma ålder som C-kortet. Men man måste också jobba med att förbättra förarnas villkor för att kunna locka fler till branschen. Idag naggas det på förarnas tider och timmar för att kunna sänka priset och vinna avtalen, men så vinner vi inte fler förare till branschen, säger Jennie Högberg.

– Turistbussbranschen är liten. Många känner nog inte till vad vi kan erbjuda och vad rollen som turistbusschaufför kan innebära. De som pluggar turism idag borde få komma i kontakt med bussturismen på ett tidigare plan. Kanske vi kan hitta fler nya förare och reseledare i den gruppen?

Tempen på Bussbranschen pekar också på behovet av att rekrytera fler kvinnor till branschen. I dag utgör kvinnor 11 procent av alla bussförare, vilket ligger i nivå med den förra rapporten.

– Jag tror att det blir fler och fler kvinnor som kan tänka sig att köra buss, jag tycker mig se det både i linjetrafiken och turisttrafiken. Köra buss handlar om så mycket mer än bara hålla i ratten, det är ett servicejobb och chauffören ska finnas där för resenären.

Om Högbergs Buss

Högbergs Buss grundades 1977 av Mats och Inger Högberg. I dag är Jennie och Henrik Högberg också delaktiga i bolaget. 

Bolaget har 25 anställda och omsatte förra året närmare 60 miljoner kronor. 

Artikeln är en del av vårt tema om RES: Intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125