23948sdkhjf

Ledare # 1 Skärpt läge och nya vanor

När ett tjugotal polisaspiranter, iklädda skyddsväst, förra veckan slussades ner till blå linjen vid Centralen reagerade både jag och många med mig. Stämningen förtätades på ett ögonblick. En orolig resenär klev fram till gruppledaren och undrade om det var övning. Han svarade ja. I ett nyfiket försök att se vad de skulle göra skuggade jag dem några stationer på för mig fel linje, men tyvärr klev de av före mig och försvann.

Vikten av att rapportera avvikande beteenden betonas särskilt i den utredning om förstärkt skydd av järnvägs- och kollektivtrafiken som Trafikverket och Transportstyrelsen presenterade i slutet av januari. Bakgrunden är förstås det skärpta säkerhetsläge som Sverige befinner sig i.

En orolig resenär klev fram till polisen och undrade om det var övning.

Väskor eller påsar utan ägare i kollektivtrafiken brukar väcka min uppmärksamhet. I regel säger jag till en trafikvärd, men inte alltid alla gånger. Här kommer det att krävas en kraftsamling från myndigheterna att inte skrämma, men att starkt uppmana resenärer i kollektivtrafiken att vara vaksamma och inarbeta ett beteende där man direkt rapporterar misstänkta föremål.

16 maj öppnar vi dörrarna till ännu en Kollektivtrafikdag där branschen kan mötas och dela kunskap. I år har vi bjudit in både Trafikverket och Transportstyrelsen samt experter på säkerhet och terrordåd från Storbritanniens transportdepartement. Det blir den viktigaste branschdagen på den här sidan halvåret.

Mest troligt är att vi inom kort ser en fortsättning på utredningen. Till exempel behöver det grävas mer i ansvars- och kostnadsfördelningen. Ökade kostnader kan rimligen inte ligga enbart på aktörerna som i sin tur måste ta höjd för detta i upphandling. Till sist hamnar kostnaden på det offentliga. 

Kollektivtrafiken är samhällets livsnerv. Därför måste det vara ett gemensamt samhällsmål att resenärer och medarbetare kan vistas så tryggt och säkert som möjligt i transportsystemet.

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126