23948sdkhjf

X2-stopp på Dalabanan

SJ har ersatt alla X2000-tåg på Dalabanan med andra tåg, vanligen de så kallade InterCity-tågen. Tekniska problem ligger bakom förändringen, enligt intresseorganisationen Vi Resenärer.
SJ har haft stora tekniska problem med X2000-tågen och har därför valt att plocka bort dem helt från Dalabanan. Däremot satsar järnvägsbolaget på att förstärka X2000-trafiken på andra linjer. Det är inga förändringar i tidtabellen med undantag för kvällståget mot Falun på vardagar. Det går nu endast till Borlänge. Resenärer tvingas åka buss till Falun med ankomst först 19.50, vilket betyder att resan tar 30 minuter längre tid än med X2000.

Förbindelsen från Stockholm till Falun och åter måndag-torsdag körs med en dubbeldäckare, vilket innebär att det inte finns någon servering ombord. Tåget går från Stockholm 08.55 och från Falun 12.36. Det är ingen skillnad i hastighet mellan X2000-tågen och SJ:s andra tågtyper, vilket många tror. Däremot är viss service bättre på X2000 som exempelvis tillgång till internet. Bistroserveringen i IinterCity-tågen håller hög standard och kan jämföras med serveringen i X2000-tågen. Dessvärre har SJ ingen servering i dubbeldäckarna.

Det är billigare att åka IC-tåg än X2000, så förändringen innebär en prissänkning för resenärer på Dalabanan. En annan fördel med IC-tågen är att man kan köpa biljetter utan reserverad sittplats till dessa tåg, vilket sänker biljettpriset ytterligare. Flertalet IC-tåg har fungerande rullstolsliftar. På X2000-tågen är alla liftar för närvarande ur funktion.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094