23948sdkhjf

Hälften kontaktbytt

Det är halvtid i det omfattande kontaktledningsbytet på järnvägen mellan Mjölby och Nässjö meddelar Trafikverket. Till 2014 ska hela sträckan vara klar.
Trafikverket byter kontaktledningarna på Södra stambanan mellan Mjölby och Nässjö. Arbetet är indelat i två delar där den första som omfattat utplacering och nedgrävning av fundament nu är avslutad.

Kontaktledningssystemet och stolpanläggningen har tjänat ut sin tekniska livslängd och byts därför ut. Arbetet är omfattande och det hittills största kontaktledningsarbetet på en befintlig elektrifierad järnvägssträcka. Kontaktledningarna byts på båda spåren och den första delen av arbetet har omfattat utplacering och nedgrävning av 3 700 fundament på en 170 km lång sträcka. Arbetet har pågått i stort sett dygnet runt under sju dagar i veckan från i början av april.

För att minska miljöpåverkan har för första gången de 3 700 fundamenten körts ut med tåg under nattetid. Över 300 lastbilstransporter och omlastningar till mindre spårgående fordon har ersatts med ett tiotal tågtransporter.

Ett antal fundament sätts i berg och bergskärningar. En specialkonstruerad borrigg som monterats på befintliga spårgående hjulgrävare har tagits fram av entreprenören. Det är första gången denna utrustning använts i stället för konventionella bandgående borriggar. Detta har avsevärt reducerat miljöpåverkan genom mindre transporter.

Under arbetet har trafiken kunnat köra på det andra spåret och inga förseningar har uppstått som en följd av arbetet. Nästa del i arbetet börjar i juli 2011 och helt klart är det våren 2014.

FAKTA/Kontaktledningsbytet
170 km lång sträcka
3 700 fundament
Ett fundament väger 3 ton
50 personer har arbetat med fundamentsättningen
Trafikverkets entreprenör för fundamentsättningen är BCA Trelleborg
Totalkostnaden för hela projektet är 480 miljoner kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064