23948sdkhjf

Motvind för Solaris

Efter sitt sanslösa segertåg på den svenska bussmarknaden har Solarisbussarna fått motvind. I Stockholm är samtliga bussar trafikstoppade av Keolis Sverige på grund av tekniskt fel.
– Det är en ren säkerhetsåtgärd att bussarna är stoppade. Vi hittade ett allvarligt fel på en Solarisbuss och då stoppade vi samtliga bussar av det fabrikatet tills vidare. Nu ska vi gå igenom bussarna grundligt innan vi fattar beslut om hur vi gör i fortsättningen, säkerheten går före allt annat, säger Helena Reinhagen , kommunikationsdirektör på Keolis Sverige.

Enligt Keolis Sverige har en utredning startats i syfte att klarlägga vad som är fel och hur det i så fall ska rättas till. Och tills den är klar står samtliga Solarisbussar stilla i Stockholm. Det har förekommit spekulationer om att det är biogasen som krånglar i kylan, men det avvisar Helena Reinhagen efter att ha konsulterat expertis. Biogasen fungerar klanderfritt även i sträng kyla och används av bussar ända uppe i Norrbottens län.

De Solarisbussar som Keolis Sverige köpt har Ivecos gasmotorer, övriga är försedda med Cummings gasmotorer. Solarisbussar av den här typen har tidigare haft MAN-motorer som monterades i fabriken i Polen. Eftersom Solaris i dag är MAN:s tuffaste konkurrent på den svenska bussmarknaden har den svenske återförsäljaren, Solaris Bus Sweden i Järfälla, beställt andra motorer till bussarna.

Det har spekulerats i om motorbytet skulle ha inneburit problem eftersom fabriken varit van vid MAN:s gasmotorer tidigare. Men de uppgifter rt-forum.com tagit del av tyder inte på att motorbytet haft betydelse. I stället handlar det om något helt annat: Justeringen av gaspedalen som endast genomförts på Stockholms Solarisbussar.

Bakgrunden var att bussförarna bland annat klagat på den nya bussens gaspedal som satt annorlunda och såg annorlunda ut än de man var van vid sedan tidigare. Detta skedde förra sommaren då många förare sjukskrev sig i protest för att driva på arbetsgivaren. I samråd mellan dåvarande Busslink (senare Keolis Sverige) och återförsäljaren Solaris Bus Sweden genomfördes en justering av gaspedalen som återförsäljaren dock inte ansåg vara helt optimal. På en Solarisbuss har det hänt att gaspedalen fastnade på fullgas på grund av att en sten klämts in under den justerade pedalen. Föraren fick nödstoppa motorn och bussen togs ur trafik för att man snarast skulle kunna ta reda på vad som var fel.

Rt-forum.com kommer att följa vad som händer med Keolis Sveriges Solarisbussar, titta in på hemsidan även under mellandagarna!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157