23948sdkhjf

SJ förbättrar resultatet

SJ redovisar ett resultat före skatt på 392 miljoner kronor (-191) till och med kvartal tre och nettoomsättningen uppgick till  6 202 miljoner kronor (5 857).
Under tredje kvartalet blev resultatet före skatt 294 miljoner kronor (-51) och nettoomsättningen uppgick till 2 076 miljoner kronor (1 936). Förseningar av leveransen av SJ 3000 har lett till ett vite som har påverkat SJ ABs resultat positivt med 156 miljoner kronor under perioden.

– Både SJs resultat och omsättning fortsätter att utvecklas i positiv riktning. Nu vidareutvecklar vi våra försäljningskanaler och SJ satsar på att erbjuda fler prisvärda resor. Från och med i höst ökar vi antalet biljetter med priset 195 kronor från 400 000 till 500 000. Vi lägger dessutom till tio nya sträckor, från 14 till 24, till vår populära lågpriskalender som visar de billigaste resorna i vårt ordinarie utbud, säger SJ:s vd Jan Olson .

Punktliga tåg är SJs hjärtefråga. Under tredje kvartalet var snittpunktligheten för SJ:s fjärrtåg 91 (88) procent och för SJs regionaltåg 91 (87) procent. Under årets första nio månader har punktligheten varit bättre varje månad jämfört med i fjol.

– Vi fokuserar på kvalitet och service för att leverera det vi lovar våra kunder och avgörande för vår baskvalitet är punktligheten. Med tanke på alla störningar i infrastrukturen under sommarmånaderna når vi en hög punktlighet under kvartal tre. Samtidigt arbetar SJ vidare med ytterligare förbättringar för att nå det långsiktiga målet på 95 procents punktlighet, säger Jan Olson.

SJ lägger stort fokus på att förbättra för kunderna i vinter, även vid besvärliga förhållanden. Ett fast vinteprogram är lagt mellan 9 december och 9 mars och liksom planer för ytterligare trafikreduktioner vid försämrat väder. Dygnet runt-jourer och snabbare mobilisering skall göra resorna bättre i vinter liksom ökad bemanning på trafikledning och bättre hantering av ersättningstrafik vid trafikstörningar. Informationen förbättras genom ett högre utnyttjande av digitala kanaler som sms, webb, Facebook och Twitter.

FAKTA/Delårsrapporten
Delårsperioden januari – september 2012
Koncernens nettoomsättning uppgick till MSEK 6 202 (5 857) Koncernens resultat före skatt uppgick till MSEK 392 (-191) Koncernens resultat uppgick till MSEK 282 (-141) Avkastning på eget kapital för koncernen uppgick till 10,3 % (-2,9) Aktuellt kvartal, juli – september 2012
Koncernens nettoomsättning uppgick till MSEK 2 076 (1 936) Koncernens resultat före skatt uppgick till MSEK 294 (-51) Koncernens resultat uppgick till MSEK 216 (-38)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095