23948sdkhjf

Mälarbanan byggs ut

Trafikverket börjar nu bygga ut järnvägen mellan Barkarby och Kallhäll från två till fyra spår, en investering på nära 11 miljarder kronor – den första etappen i utbyggnaden av Mälarbanan.
Mark- och miljööverdomstolen har nyligen gett grönt ljus för Järfälla kommuns detaljplan, som behövs för att kunna börja bygga. Först ut är bygget av en ny bro för Slammertorpsvägen över järnvägen söder om Kallhäll i Järfälla kommun.

– Det är mycket roligt att vi nu kommer igång. Tidigare har vi gjort förberedande arbeten på enstaka platser men allt eftersom våra entreprenörer kommer på plats kommer vi arbeta utefter hela sträckan mellan Barkarby och Kallhäll. Det är mycket som ska göras på den åtta kilometer långa sträckan, som planeras bli färdig under 2016, säger projektchef Anna Lundman . Hon fortsätter:

– Vi bygger nya pendeltågsstationer som ska ersätta de befintliga i Barkarby och Kallhäll. Vi bygger också flera broar, tunnlar och flyttar en busstation. Det innebär en hel del byggstök och att vi kommer att behöva stänga av järnvägen några gånger per år. Tanken är att tågtrafiken i övrigt ska kunna gå som vanligt under byggtiden.

När Mälarbanans båda etapper är fullt utbyggda mellan Tomteboda och Kallhäll får pendeltågen egna spår. Det gör det möjligt med tätare turer och bättre punktighet för alla tåg på Mälarbanan.

FAKTA/Projekt Mälarbanan
Vad: Två spår blir fyra på sträckan Tomteboda–Kallhäll, totalt cirka 20 kilometer.
Varför: Pendeltågen separeras från övrig tågtrafik. Det ger tätare turer, bättre punktlighet och kortare restid.
Tidplan: Sträckan Barkarby–Kallhäll, byggstart 2012. Klart 2016.
Sträckan Tomteboda–Barkarby, Trafikverket utreder och planerar.
Kostnad: 10,7 miljarder kronor (2009 års prisnivå)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078