23948sdkhjf

Ministern testade Nacka-Kista

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd provåkte kommersiella busslinjen Nacka-Kista Linjen. Mycket nöjda kunder, men svårt att nå vinst i kamp med subventionerad trafik.
En av Sveriges ytterst få kommersiella busslinjer – och enda jobbpendlarelinjen, är den mellan Nacka och Kista som drivs av Veolias dotterbolag People Travel Group. En tidig novembermorgon bordade infrastrukturministern bussen i Björknäs i Nacka för att själv uppleva linjen som blivit möjlig när nya kollektivtrafiklagen infördes för snart ett år sedan.

Av resenärerna är det så många som 38 procent som släppt bilratten och bordat bussen för att på ett bekvämt och avstressande sätt kunna resa till jobbet i Kista och samtidigt ha möjlighet att jobba ombord på bussen.

– Eftersom resenärerna visste att jag skulle åka med hade en del förberett sig. Känslan är att här kan man vara individ samtidigt som man åker kollektivt. En egen resa med andra, skulle jag säga. Och här går det att använda resan som en del av jobbet, det är inte lika lätt i den övriga kollektivtrafiken, säger Catharina Elmsäter-Svärd .

Blir det fler kommersiella linjer?
– Jag har en tio-i-topp-lista. Men vi måste få snurr på den här linjen först. För Nacka-Kista går inte med vinst ännu, vissa turer gör det men vi måste upp i 70-80 resande per dag för att det ska gå plus minus noll. Jag tror vi kan nå dit innan det här året är slut och då är det dags att fundera på nästa drag, säger R aymond Hellmark , affärsutvecklare på Veolia Transport.

Varför finns inte fler kommersiella linjer, nya lagen är ju snart ett år?
– Helt klart är det inte lätt att konkurrera med den upphandlade kollektivtrafiken som har halva kostnaden betald via skattesubventioner, säger Raymond Hellmark.

Läs mer om Catrarina Elmsäter-Svärds bussresa med Nacka-Kista Linjen i TRAFIKFORUM nr 9 som utkommer 23 november, lagom till Persontrafikmässan i Göteborg!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078