23948sdkhjf

"Ingen ny skatt för bussarna!"

Svensk bussbransch oroas av de förslag som nu diskuteras kring kommande vägslitageskatt - Sveriges Bussföretag kräver undantag för bussarna.
Flera regeringsföreträdare har sagt att skatten ska omfatta lastbilar. Ibland räknas dock lastbil och buss ihop under begreppet ”tung trafik” vilket gör att Sveriges Bussföretag nu kräver besked på frågan: Kommer busstrafiken att drabbas av en kommande vägslitageskatt?

Drygt 50 procent av den svenska kollektivtrafiken bedrivs med buss och omsätter omkring 23 miljarder kronor per år. På de svenska vägarna rullar cirka 14 000 bussar i yrkesmässig trafik. I budgetpropositionen (prop. 2014/15:1) föreslås att regeringen omgående och skyndsamt ska utreda en avståndsbaserad vägslitageskatt, som ska införas under mandatperioden. Syftet med denna skatt är att ”flytta godstransporter från lastbil till tåg och sjöfart” samt att bidra till ”schysta villkor inom åkerinäringen”. Tidigare har representanter för de två rödgröna partierna uttalat att en kilometerskatt eller vägslitageskatt inte ska omfatta busstrafiken, utan endast godstrafiken.

– Det är viktigt att regeringen ger ett klart och tydligt besked om att en sådan vägslitageskatt inte omfattar vare sig lätta eller tunga bussar, säger Anna Grönlund och hänvisar till att frågan om busstrafiken kommer att drabbas av en eventuell kommande vägslitageskatt ställdes av riksdagsledamoten Lotta Finstorp (M) i en interpellationsdebatt den 28 november 2014 till finansministern Magdalena Andersson (S). Då lämnade ministern frågan obesvarad.

– Det är olyckligt om busstrafiken drabbas av en sådan skatt. En ökad busstrafik medför att bilresenärerna kan åka buss istället. Därmed kan slitaget minska på vägarna, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078