23948sdkhjf

Turismforskning får 4,2 miljoner

Tre universitet får dela på 4,2 miljoner kronor för att utveckla besöksnäringen. Medlen fördelas av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF.
– Forskningsprojekten handlar om innovation i besöksnäringen. Det görs alltför få studier om detta i dag. Forskningen, och med den finansieringen, har oftast fokus på innovation inom teknik- och IT-områdena. Svensk besöksnäring har högt uppsatta tillväxtmål, ska vi nå dem är det nödvändigt att stärka innovationsförmågan i branschen. Därför är denna forskningssatsning så viktig, säger Stina Algotson , vd på BFUF.

Besöksnäringen är en av de största näringarna i Sverige. Ändå görs blygsamma investeringar i forskning och innovation i denna kraftigt växande bransch. Forskningsmedlen som BFUF årligen fördelar är långt ifrån tillräckliga i en näring vars exportvärde nu motsvarar mer än värdet av stål och järn tillsammans.

– Det är otroligt viktigt att vi som parter i fonden årligen delar ut forskningsmiljoner till branschen. Men det räcker inte till när besöksnäringen växer så kraftigt. Nationella forskningsfinansiärer måste lägga mer än de modesta 30 – 35 miljoner årligen som går till forskningsprojekt inom vår näring. Satsningar på kunskapsutveckling är en förutsättning för en jobbskapande framtidsbransch, säger Ella Niia , ordförande i BFUF.

FAKTA/Så fördelas pengarna

Inside the black box – Innovation in the hospitality sector , Internationella handelshögskolan i Jönköping, 1 400 000 kronor
Handelshögskolan ska studera innovationer i besöksnäringen och göra jämförelser med innovationer i andra branscher.

Platsinnovationer i Swedish Lapland, Luleå tekniska universitet, 1 400 000 kronor
Projektet ska undersöka platsens betydelse för tillväxt och innovation och utveckla verktyg som näringsliv, samhälle och forskare kan använda till nya varor och tjänster i besöksnäringen.

Äta ute – En studie av besökares aktiviteter relaterat till mat och måltider , Umeå universitet, 1 400 000 kronor
För att företagare i besöksnäringen ska kunna vara innovativa krävs att de förstår hur en besökare väljer aktiviteter, som till exempel äta på restaurang eller köpa med sig mat till hotellrummet. Projektet ska undersöka detta.

Forskningsmedlen delas ut av BFUF, som ägs av HRF och Visita. Tjugotvå ansökningar från femton universitet och institut sökte projektbidrag 2014. BFUF har delat ut 15,4 miljoner kronor till 11 forskningsprojekt sedan december 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078