Spårvagnar så in i Norden

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

7 oktober genomfördes ett nyckelseminarium på mässan Nordic Rail i Jönköping som gick i spårvägens tecken.

Utbyggda spårvagnsnät är lika med framtid. Det är de nordiska länderna tveklöst överens om. Och visst går det framåt, men inte i önskad takt. Under tisdagens nyckelseminarium på Nordic Rail, om Nordens spårvägar, levererades både hopp och skepsis. Helt klart råder ett ställningskrig där spårvagn ofta ställs mot superbussar eller BRT, Bus Rapid Transit – bussbranschen förordar bussen som billigare och flexiblare medan spårvägsanhängarna säger att spårvagnar har högre status, kapacitet och lyfter stadsdelarna den trafikerar.

Det finns tveklöst en stor vilja inom Sverige, Norge, Danmark och Finland att expandera sina spårvagnsnät, konstaterades det bland de som uttalade sig på nyckelseminariet. Men hur rullar det på i praktiken? Vid tisdagens seminarium i Rydbergssalen på Elmia redogjorde en nordisk kvartett för dagsläget i respektive land. Den svenska rösten tillhörde Per Gunnar Andersson, Trivector Traffic, med bas i Lund.

– Ja, hur sammanfattar man Sverige? Förseningar hela tiden. Finansieringen är alltid följt av frågetecken, men samtidigt redogjorde han för många pågående projekt som tillsammans ändå skapar en hyggligt positiv bild, sa Per Gunnar Andersson.

I augusti invigdes spårvagnslinjen Skeppsbron i Göteborg, i Lund kan en fem kilometer lång spårvagnsbana börja byggas nästa år tack vare regeringens nylovade stadsmiljöavtal och i Stockholm begåvades Solna härförleden med välkommen spårvagnssträckning.

Spårvagnsvisionerna finns även i mindre städer. Jönköping håller sig i framkant. Senaste års utbyggnad av kollektivtrafikens stråk i stadskärnan har utformats för att hysa ett framtida spårvagnsnät.

I Norge är topografin ett hinder. Ove Skovdahl, projektchef Rejlers Norge AS, framhöll att hans land inte är ”designat för kollektivtrafik”. Men expansion är på gång. Företrädesvis i Oslo och Bergen. Huvudstadens befolkning förväntas öka med 500 000 invånare de närmaste 15 åren. I dag består spårvagnsnätet i Norges största stad av 131 kilometer. Tre utbyggnader planeras fram till 2021.

Danmark har fyra större projekt på gång, men av olika karaktär. Mest regionala är planerna i Århus. I Finland är Helsingfors enda stad med spårvagnstrafik, men det nätet är av desto högre klass. Tammerfors och Åbo vill också etablera spårvagnssatsningar.

– Tammerfors är nära att realisera sina planer. Ett slutgiltigt beslut tas 2016, sa Björn Silfverberg, senior consultant, WSP Finland.


Håll dig uppdaterad med Trafikforum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Utländsk aktör satsar på Inlandsbanan

Inlandsbanan kan rustas upp genom miljardinvesteringar och lyfta hela inlandet - Utländsk finansiär finns.

Legendariskt hotell fyller 130

Raffles Hotels & Resorts i Singapore har hyst många superkändisar genom åren - Vilka avslöjas här!

Pengar tillbaka i appen

Nu är det möjligt för Västtrafiks kunder att få förseningsersättning direkt i appen Västtrafik To Go.

Hallandstrafiken satsar på bloggare

Antonio och Rebecka kommer vlogga i sommar på Hallandstrafiken - vad det handlar om berättar vi här!

Upptågstrafiken får nya tåg

Nu har nästa steg tagits för att byta ut dagens tåg i Upptågstrafiken mot nya större tåg.

Sverige på UITP

Svenska exempel presenterades i på UITP:s mässa i Montreal - Läs mer om det!

Nettbuss satsar i norr

Fortsatt satsning i norr för Nettbuss Bus4You – ny premiumbuss mellan Ludvika och Stockholm.

Arkiv

Få nyheter på Fiaa

Ny tågdepå i Skåne

Årets minibuss utsedd

Det blev Iveco Daily Tours som blev Minibus of the Year 2017. En intereuropesik jury bestående av fordons- och bussjournalister gjorde valet och priset delades ut på bussmässan Fiaa i Madrid 23 maj.

Göteborgsprojekt fick kollektivtrafikpris

ElectriCity-samarbetet i Göteborg vann UITP Awards 2017 - Priset delades ut i Montreal 17 maj.

Årets industriminne 2017

Buss Vadstena – Stockholm

17 maj avgick första bussen på Swebus nya busslinje mellan Vadstena och Stockholm via Linköping, Nyköping och Liljeholmen.

SJ:s tåg allt punktligare

Hållbart möte i Karlstad

Karlstad är tillsammans med Frankfurt tionde mest hållbara mötesstaden i världen.

Vässar Höga Kusten

Turista Hemma i Halmstad

Totalt deltar 41 besöksmål deltar i evenemanget Turista Hemma i Halmstad.

Kalmar dansar

3–4 juni avgörs SM i Dans i Kalmar - Men det blir också mycket annat lockande runt om i staden.

Buss till Norge 17 maj

Lundstedt får nytt uppdrag

Martin Lundstedt, vd för Volvokoncernen sedan 2015, har fått ett nytt uppdrag av regeringen.

Bra mars för Stockholm

Mars månad 2017 var en bättre besöksmånad än förra årets mars.

Keolis leder Bussförar-SM

Johansson till MTR

Mats Johansson blir ny vd för MTR Express 8 augusti - Han kommer närmast från en tung chefspost inom PostNord.

Nygammal gruva speglar branschen

Ingen strejk i tunnelbanan

Analog retrotrend pågår

Nytänkande inom kollektivtrafiken

Delad resa - bättre resa

Ny teknik gillas av många

Stockholm får elbussar

Bra samarbete i Västsverige

Samarbete nyckeln till framgång

Framtidens kollektivtrafik

Kostnadsökningen måste stoppas

Framtidsspaning med Samtrafiken

Delad information livsviktigt

Sänd till en kollega

0.12