23948sdkhjf

Bussen ofri inom EU

Den inre marknaden för buss inom EU fungerar inte - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin turistbussrapport som publicerades 10 april.
Turist- och beställningstrafik med buss ökar för tredje året i rad. 2016 gjorde svenskarna 7,9 miljoner resor med buss i turistiska syften konstaterar Sveriges Bussföretag som idag publicerar turistbussrapporten april 2017. Ett hinder för en fortsatt positiv utveckling av turistbussresandet utanför Sveriges gränser är ett sönderfall av EU:s inre marknad och en ökad protektionism i allt fler av EU:s medlemsstater. Sveriges Bussföretag konstaterar att EU:s inre marknad helt enkelt inte fungerar för persontransporter med buss.
Turistbussrapporten april 2017 är den sjätte i ordningen och en nyhet är att rapporten tydligt och pedagogiskt belyser hur en resa genom Europa kan se ut och alla de olika regelverk som bussföretagen måsta anpassa sig till. Som exempel beskrivs momsproblematiken och de krångliga minimilönreglerna som allt fler länder introducerar. Sveriges Bussföretag konstaterar i rapporten att regelkrånglet ökar när allt fler länder nu inför egna landspecifika regler, tvärtemot EU:s inre marknad.

– Bussen kan köra turisten varthelst det finns en väg. Den svenska turistnäringen behöver fungerande persontransporter och bussen ger många människor möjlighet att uppleva Sveriges och Europas skiftande turistmål. Det är glädjande att fler nu väljer turistbussen, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

I årets rapport om turistbussutvecklingen finns bland annat följande fakta:
 Lönsamheten inom turist- och beställningstrafiken ökar för fjärde året i rad och är nu 6,1 procent vilket är den högsta vinstmarginalen som uppmätts sedan vi startade mätningarna 2008.
 Personbilens andel av resandet fortsätter att sjunka i betydelse beträffande val av trafikslag.
 Bussens andel av resandet växer under perioden 2014-2016.
 Tyskland är den populäraste destinationen utomlands.
 Stockholms stad är den populäraste destinationen vid resor inom Sverige.
Rapporten innehåller också en trendanalys för åren 2013-2016.

– En växande turist- och beställningstrafik gynnar det svenska samhället och besöksnäringen i stort genom en ökad tillväxt på destinationer, hotell, restauranger och olika evenemang runt om i Sverige och Europa, säger Mikael Persson , ansvarig för turist- och beställningstrafik på Sveriges Bussföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109