Nygammal gruva speglar branschen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Tekniska museets gruvutställning har uppdaterats, gamla tiders mörka gruvgångar har kompletterats med dagens högteknologiska metoder och tanken är att fler unga ska få upp ögonen för branschen.

1938 öppnades utställningen Gruvan på Tekniska museet i Stockholm, den visade sig bli en hit och var i åratal den mest populära av museets samlingar.

Naturligt nog är samlingen i stora delar tillbakablickande, det har funnits gruvor i Sverige i många hundra år och de gamla teknikerna och mer eller mindre förfärliga förhållandena har en självklar plats på museet.

Utvecklingen har dock gått framåt och utställningen har nu uppdaterats i samarbete med Svemin – branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter.

– Den speglade inte svensk gruvnäring i dag, vi ligger i den absoluta framkanten när det gäller innovationer och teknik, sade Emma Härdmark, kommunikationsansvarig på Svemin, inför nyöppningen av Gruvan i mitten av februari.

Den nya gruvan ska ge en bild av hur gruvbrytningen sett ut under årens lopp – från medeltiden till i dag och vidare in i framtiden. Tekniska museets direktör Peter Skogh hoppas att de många tusen unga som varje år besöker museet ska få en inblick i branschens verklighet.

– Vår förhoppning är att Gruvan ska öka intresset för teknik och naturvetenskap bland unga, där kan vi förhoppningsvis bidra långsiktigt till kompetensförsörjningen.

Han riktade ett stort tack till Svemin, både för ett ”generöst ekonomiskt bidrag”, men också för den tid och den expertis som medlemsföretagen bistått med.

LKAB:s vd Jan Moström, som också är ordförande i Svemin, gläds också åt att samlingen nu är mer komplett.

– Många tror att gruvdrift är en gammal och förlegad teknik, vi vill visa vilken dynamisk näring vi är och nu har vi en utställning som visar hur gruv- och mineralindustrin ser ut i dag.

Tekniska Museets styrelseordförande Christer Fuglesang, mer känd som Sveriges första och hittills enda astronaut, besökte Gruvan som barn och konstaterar att gruvor löper som en röd tråd genom Sveriges historia, de äldsta gruvorna har mer än tusen år på nacken och många tekniska innovationer inom området kan vi tacka svenska uppfinnare för.

– Det är en historiskt viktig näring, men också viktig för framtiden.

Inom en inte alltför fjärran framtid kan det bli aktuellt med gruvbrytning även i rymden, noterar han.

– Det finns redan nu företag som satsar stora pengar för att kunna utvinna material på asteroider, sade Christer Fuglesang som tror att antalet rymdfärder kommer att öka framöver och därmed behovet av mineraler som inte behöver tas från jorden.

Han är övertygad om att rymdbrytning är tekniskt möjlig.

– Det finns inte nu men det finns inga principiella skäl till varför det inte skulle gå att utvinna mineral i rymden på 10-20 års sikt.

Gruvutställningen anno 2017 har fått nya specialeffekter, en helt ny gruvort har byggts, där finns bland annat ett sprängskåp som använts i drift i Kiruna och en simulator från Atlas Copco där besökarna kan testa både att borra, spränga och lasta. Ett annat nytillskott är laboratoriedelen med mikroskop, borrkärnor med mera, i utställningen finns också en ”moddad” version av dataspelet Minecraft.

Även de äldre delarna av utställningen har uppdaterats, nya ytskikt, stämningsfull belysning och mer realistiska gruvarbetare utlovas.

Den formella invigningen stod innovations- och näringsminister Mikael Damberg för. Han betonade vikten av att få unga att intressera sig för de svenska basnäringarna.

– Jag brukar säga att vill ni förändra något kan ni antingen bli politiker eller jobba i den svenska industrin – som är världsledande.

Detta gäller inte minst gruvnäringen, anser ministern.

– Den står inför många utmaningar men är också i sig en slags lösning.

Många människor kommer dock aldrig i kontakt med gruvor, och allt färre får en automatisk känsla för och en personlig relation till gruvindustrin, uppger Mikael Damberg.

– Därför är det viktigt att det finns en gruva på Tekniska museet, vi måste övertyga fler att utbilda sig till ingenjörer, geologer, tekniker... Då tror jag att en sån här gruva spelar en viktig roll.




Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Stensäker eftermarknad

Mekka Traffic är inte bara verkstad, det är också koncernmoder till Sveriges största privatägda bussbolag – Bergkvarabuss. Verkstaden har dock en nyckelroll som ser till att bussarna rullar bekymmersfritt och det finns plats för fler externa kunder hos Mekka.

Plus

Rätt sits i bussen

Ergoseat i Kungsbacka är en renodlad återförsäljare av förarkomfort till kommersiella fordon, alltså alla fordon över 3,5 ton - buss, lastbil och andra nyttofordon. Konkurrenterna är få på en stabil marknad – förr eller senare behöver alla byta upp sig till en ny och bättre förarstol. Billigare då att köpa ny stol än en helt ny buss.

Skånetrafiken i mångmiljardaffär

Skånetrafiken har genomfört en av Sveriges största tågaffärer i en upphandling av drift och underhåll av Pågatåg - Hur många miljarder? Läs här!

Snart presenteras finalisterna!

Miljoner till biogasforskning

Biogasforskning vid Mittuniversitetet får 9,3 miljoner kronor - Nu ska forskarna kunna lösa problemet med biogasbristen.

Stopp för pendeltågstrafiken

Arbetet koppla på Stockholms nya pendeltågstunnel stoppar delar av pendeltågstrafiken under sommaren - Ännu ett arbete ställer också till det.

App-taxi till flyget

En helt ny slags taxitjänst börjar trafikera Arlanda - Det är Appride som är ett exempel på den nya typen av persontransporter, läs hur det fungerar här!

Arkiv

13 elbussar till Malmö

Volvo Bussar ska leverera 13 elbussar till Nobina när Malmö satsar på eldriven kollektivtrafik

Sävenhed till Edeva

Scandic köper Restels

Scandic förvärvar Restels hotellportfölj och blir ledande hotelloperatör i Finland - Om köpet godkänns blir det en affär i miljardklassen.

Stökigt för turistbussen i Stockholm

Under flera år har Stockholms läns Bussbranschförening arrangerat en rundtur i Stockholms city med turistbuss - Lokala politiker var inbjudna till rundturen för att få uppleva resultaten av sina beslut på riktigt, här redovisar vi alla politiker som följde med!

Spännande på Bussreseforum

Nu har anmälningen till årets Bussresforum öppnat - Branschmötet äger rum 26-27 september i Stockholm!

Nystart för Wildfire

20 juni öppnade Kolmårdens berg- och dalbanan Wildfire igen efter ett ha varit stoppad av myndigheterna.

Norrtälje får elbussar

Ubers vd avgår

Sommaroptimism i väst

Det råder stor optimism i den västsvenska besöksnäringen inför sommaren - Hur det kommer sig förklarar Turistrådet Västsverige.

Sommarstängt i Stockholmstrafiken

Bättre trafik i Stockholm

Stockholms läns landsting ska ta fram en trafikplan med mål att förbättra kollektivtrafiken - Det har trafikplaneberedningen beslutat.

Ankeborgs tunnelbana

Eldrivna ledbussar i Göteborg

Först kom el- och elhybridbussarna som rullar på uppmärksammade linje 55 i Göteborg - Nu kommer nästa steg med betydligt större elbussar!

Nobina kör på i Malmö

Nobina får förlängt förtroende av Skånetrafiken att bedriva stadstrafik i Malmö - Och nu blir det fler elbussar.

Kommande kulturhuvudstad

Läs om den tidigare huvudstaden som blir Europas kulturhuvudstad om fem år.

C: ”Mer förnybart flygbränsle!”

Centerpartiet presenterade 14 juni ett nytt förslag för ett grönare flyg och ett bättre klimat.

Uppåt för Skånetrafiken

Skånetrafiken redovisar god resandeutveckling för maj med över 15 miljoner resor - Ett visst trafikslag går allra bäst!

Kalmar Årets sommarstad 2017

Transdev jagar Keolis

Skovgaard tar över GUB

Trafikstart i Luxemburg

Utrop kollas i väst

Saudi valde MAN-bussar

Djurgårdsfärjan 120 år

Kollektivtrafikens kostnadsökning kan brytas

Sågad flygskatt närmar sig

Ny tågdepå i Skåne

Nygammal gruva speglar branschen

Enklare välja SJ-biljett

Sänd till en kollega

0.11