Kostnadsökningen måste stoppas
Kollektivtrafiken i Sverige ökar med 1,4 procent. Kostnaderna ökar samtidigt med 3,7 procent. Om den utvecklingen fortsätter dröjer det inte länge förrän kollektivtrafiken kommer att kosta 100 miljarder per år. Den här frågeställningen togs upp på Kollektivtrafikdagens Break out session 2 som handlar just om upphandlingar.
– Så kan vi inte ha det, därför måste vi se till att få stopp på kostnadsökningen genom bland annat smartare upphandlingar, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.
Hon manar också alla att titta på den kommersiella kollektivtrafiken: De börjar dagen med tom kassa och måste alltså tjäna pengar varje dag.
– Jag vill också ta upp Trosabussen, en av få kommersiella busslinjer som finns i dag och drivs i dag av Åkerbergs Trafik där min gamla skolkamrat Pär Åkerberg är vd och ägare, säger Anna Grönlund.
Trosabussen började som delvis upphandlad trafik men steg för steg har den blivit en helt kommersiell trafik som dessutom går bra, enligt Anna Grönlund. Hon puffade också om den rapport om upphandlingar som Sveriges Bussföretag publicerar inom en månad.