23948sdkhjf

”Tillåt 21-metersbussar!”

Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag vill ha grönt ljus för 21-meters ledbussar - I dag är maxlängden 18,75 meter.

På Kollektivtrafikdagens bussutställning 11 maj visades Daimlers senaste version av CapaCity, en extra lång enkelledsbuss om 21 meter som kan plocka ombord betydligt fler passagerare. Bussen klarar alla svängar som andra kortare enkelledsbussar gör, och många storstadsoperatörer vill ha den. Men problemet är alltså att bussen är för lång för svenska regelverket för just bussar medan lastbilar får vara hela 24 meter långa, något som togs upp i TRAFIKFORUM nr 4 som är ute nu.

Men kanske kan det bli en förändring inom rimlig tid: Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag  har sedan lång tid försökt få tillstånd ett regelundantag för Göteborg och Stockholm för att köra 21-metersbussar. (Malmö har redan ett undantag gällande de 24 meter långa dubbelledsbussarna som trafikerar MalmöExpressen.) Redan i februari kontaktade de båda organisationerna Transportstyrelsen i ärendet och där betonades också fördelen med 21-metersbussarna jämfört med 24-meters dito: Kapaciteten är inte speciellt mycket större med 24 meter jämfört med 21 meter, men kostnaderna för inköp av en 21-metersbuss ligger flera miljoner kronor längre.

Allt detta enligt Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag som uppger att en 24-meters dubbelledbuss kostar runt 8 miljoner kronor i inköp jämfört med de 4,5 miljoner en 21-metersbuss betingar. Denna är i sin tur runt 1 miljon kronor dyrare än en 18-meters ledbuss som anses ligga på 3,5 miljoner kronor i inköp enligt organisationernas beräkningar.

Det brådskar nu med att få tillstånd ett regelundantag, speciellt för Göteborg: Där rullar i dag ett antal dubbelledsbussar på 24 meter men snart tas de ur trafik på grund av ålder. När det sker kommer kapaciteten på de linjer de trafikerar att rasa dramatiskt - och då riskerar också kundnöjdheten att följa med nedåt vilket oroar Västtrafik. Med nya 21-metersbussar skulle kapaciteten kunna bibehållas.

I Stockholm är SL mycket intresserade av att kunna använda 21-metersbussar för sina atomlinjer som redan nu slagit i kapacitetstaket under rusningstrafik.

Därför hoppas Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag på en snabb hantering av frågan hos Transportstyrelsen - RT-forum kommer att följa vad som sker och rapportera om eller när regelundantaget blir verklighet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063