23948sdkhjf

Hållbara turistresor synade

Turismen i Sverige ökar - Nu har en studie genomförts om hur hållbarhetsmålen ska klaras när turistnäringen växer - läs mer!

Ökad turism i Sverige ställer krav på goda villkor för turismen att utvecklas på ett hållbart sätt. Den nationella strategin för turistnäringen inkluderar en vision för år 2020 som bland annat fokuserar på hållbar destinationsutveckling och tillgänglighet. Tillgänglighet finns också utpekat som en viktig funktion i de transportpolitiska målen. Miljöeffekter av turisternas resande härrör huvudsakligen från utsläpp, buller och energiförbrukning från de olika färdmedlen, som turisterna använder för att resa till, från och inom destinationen. Andra externa effekter av turisternas resande utgörs av trängsel och olycksrisker. Hållbar utveckling ställer höga krav på prioriteringar av insatser från offentliga och andra aktörer, lokalt, regionalt och nationellt.

I samband med vidareutveckling av destinationer och transportsystem är turisternas önskemål och behov avgörande för vilka åtgärder och förändringar som kan leda till ett mer hållbart resande. Resmöjligheterna för resan till och från destinationer har stor betydelse, men även tillgängligheten, i meningen geografisk tillgänglighet, till olika besökspunkter inom destinationer. God tillgänglighet utan egen bil inom destinationen kan även påverka färdmedelsvalet för resan till och från destinationen.

 Syftet med den studie som avrapporteras här är att analysera olika kategorier av turisters resbehov, resmönster och önskemål avseende resandet till och från samt inom fyra utvalda svenska destinationer:

Kiruna, Åre, Sälen och Vimmerby. Avsikten är att fördjupa kunskaperna om faktorer som kan ha en inverkan på möjligheterna att öka turistresors hållbarhet. Det empiriska material som ligger till grund för analysen är inhämtat genom enkäter till besökare på plats i destinationerna.

Rapporten visar att turismen ser olika ut och har olika ekonomisk potential för olika destinationer. Det finns stora skillnader mellan såväl resmönster (färdmedelsval) som ekonomisk effekt (mätt som gästnattskonsumtion) mellan olika kategorier av turister, olika typer av destinationer och mellan olika säsonger. Andelen barnfamiljer varierar som förväntat kraftigt mellan 92 procent i Vimmerby och 9 procent i Kiruna. Även andelen besökare från andra länder varierar kraftigt. Kiruna och Vimmerby lockar störst andel av de studerade destinationerna (46 respektive 38 procent) och Sälen minst andel (2 procent).

Andra faktorer som varierar mellan destinationerna är huvudsaklig anledning för resan, boendeformer, boendets lokalisering och färdmedelsval för resor till, från och inom från destinationen. Totalt sett dominerar resandet med egen bil, men avstånd och tillgång till alternativa resmöjligheter skapar även en efterfrågan på resor med andra färdmedel. Lägst andel bilresor skedde till Kiruna och Åre vintertid (10 respektive 36 procent). Båda destinationerna är lokaliserade långt norrut och resa med tåg är ett tillgängligt alternativ.

 En central generell slutsats från studien är att turisterna önskar tillgänglighet till många olika besökspunkter inom destinationerna. Destinationens utformning eller fysiska struktur, det vill säga lokaliseringen av boende och besökspunkter, har alltså stor betydelse för tillgängligheten och resbehovet inom destinationen. Både destinationens fysiska struktur och tillgången till olika alternativa färdmedel är därmed viktiga för möjligheterna att öka turistresandets hållbarhet. Det innebär att god kännedom om den geografiska tillgängligheten för turister behövs för planering och utveckling av hållbara destinationer och turistresor, liksom god kännedom om turisternas beteende och önskemål.

FAKTA/Studien och de som genomförde den

Hållbara turistresor – en fallstudie av destinationerna Kiruna, Åre, Sälen och Vimmerby av Tobias Heldt (VTI, Högskolan Dalarna), Kerstin Robertson (Ecologize) och Åsa Wikberg (VTI)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.187