Kollektivtrafikens kostnadsökning kan brytas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ett problem som Sveriges Bussföretag uppmärksammat under lång tid - Men kostnadsökningen kan brytas.

Offentliga upphandlingar av busstrafik följer allt bättre de standarder och rekommendationer som branschen gemensamt arbetat fram, enligt Sveriges Bussföretag. Ett exempel är de rekommendationer för hur bussar i den upphandlade svenska kollektivtrafiken ska utformas. Rekommendationerna, som minskar detaljerade och kostnadsdrivande särkrav, användes i 100 procent av alla regionala upphandlingar av busstrafik år 2016. Genom att flera regionala upphandlare nu ställer samma krav kan bussarna tillverkas i större serier och användas i flera regioner, vilket minskar kollektivtrafikens kostnader. Och det behövs - mellan 2007 och 2015 steg kostnaderna i den upphandlade svenska kollektivtrafiken med drygt 52 procent, medan resandet bara ökade med 23 procent.

I rapporten ”Fler funktionsupphandlingar i kollektivtrafiken” gör Sveriges Bussföretag en komplett genomgång av alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2016. Bäst är de upphandlande myndigheterna och länstrafikbolagen på att använda sig av de rekommenderade fordonskraven i Buss 2014. Det är viktigt, för det är först när vi har ett helt standardiserat kravställande på bussar i upphandlad trafik som exempelvis restvärdesrisker, fördyrade inköpskostnader och så vidare kan minimera. Det leder till sänkta kostnader som gör det möjligt att satsa på mer trafik för att genom ett större och relevant utbud locka fler resenärer. Trots detta genombrott fortsätter ändå kollektivtrafikens kostnader att öka. Orsaken är bland annat att man satsat på mer trafik för att ge resenärer bättre service, att man inte lyckas ställa funktionella krav på tillgänglighet och miljö i busstrafiken och att många län satsat på tågtrafik istället för busstrafik även i glesa områden där detta blir dyrt.

– Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar mer måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt. Bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken. Kloka upphandlingar av busstrafik bidrar till att vi får mer kollektivtrafik för pengarna, säger Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.

FAKTA/Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik
Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet ”Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik” där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice i kollektivtrafikens Avtalsprocess, för upphandlingar och avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Stensäker eftermarknad

Mekka Traffic är inte bara verkstad, det är också koncernmoder till Sveriges största privatägda bussbolag – Bergkvarabuss. Verkstaden har dock en nyckelroll som ser till att bussarna rullar bekymmersfritt och det finns plats för fler externa kunder hos Mekka.

Plus

Rätt sits i bussen

Ergoseat i Kungsbacka är en renodlad återförsäljare av förarkomfort till kommersiella fordon, alltså alla fordon över 3,5 ton - buss, lastbil och andra nyttofordon. Konkurrenterna är få på en stabil marknad – förr eller senare behöver alla byta upp sig till en ny och bättre förarstol. Billigare då att köpa ny stol än en helt ny buss.

Skånetrafiken i mångmiljardaffär

Skånetrafiken har genomfört en av Sveriges största tågaffärer i en upphandling av drift och underhåll av Pågatåg - Hur många miljarder? Läs här!

Snart presenteras finalisterna!

Miljoner till biogasforskning

Biogasforskning vid Mittuniversitetet får 9,3 miljoner kronor - Nu ska forskarna kunna lösa problemet med biogasbristen.

Stopp för pendeltågstrafiken

Arbetet koppla på Stockholms nya pendeltågstunnel stoppar delar av pendeltågstrafiken under sommaren - Ännu ett arbete ställer också till det.

13 elbussar till Malmö

Volvo Bussar ska leverera 13 elbussar till Nobina när Malmö satsar på eldriven kollektivtrafik

Arkiv

Sävenhed till Edeva

Norrtälje får elbussar

Ubers vd avgår

Sommarstängt i Stockholmstrafiken

Ankeborgs tunnelbana

Eldrivna ledbussar i Göteborg

Först kom el- och elhybridbussarna som rullar på uppmärksammade linje 55 i Göteborg - Nu kommer nästa steg med betydligt större elbussar!

Nobina kör på i Malmö

Nobina får förlängt förtroende av Skånetrafiken att bedriva stadstrafik i Malmö - Och nu blir det fler elbussar.

Uppåt för Skånetrafiken

Skånetrafiken redovisar god resandeutveckling för maj med över 15 miljoner resor - Ett visst trafikslag går allra bäst!

Transdev jagar Keolis

387 bussförare har kvalificerat sig till Bussförar-SM 2017 - Keolis har flest anmälda förare, men Transdev ligger inte långt efter!

Skovgaard tar över GUB

Jonas Skovgaard har tillträtt som ny VD för Gamla Uppsala Buss AB (GUB), ett av Sveriges sista och även största offentligägda bussbolag.

Trafikstart i Luxemburg

Utrop kollas i väst

Västtrafik har kontrollerat utropen på tio hållplatser och knutpunkter i Göteborgs stadstrafik - Här redovisas var de ska höras extra bra.

Saudi valde MAN-bussar

De saudiarabiska kollektivtrafikbolaget SAPTCO och RATP har beställt 240 MAN Lion´s City till sin stadsbusstrafik i huvudstaden Riyad - Första affären för MAN i Saudiarabien.

Djurgårdsfärjan 120 år

Djurgårdsfärjan har varit ett stående inslag i stockholmarnas stadsbild sedan 1897, alltså i 120 år - Det firades 11 juni!

Kollektivtrafikens kostnadsökning kan brytas

Kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ett problem som Sveriges Bussföretag uppmärksammat under lång tid - Men kostnadsökningen kan brytas.

2

Sju av tio sågar kollektivtrafiken

Hela 70 procent av svenskarna är missnöjda med kollektivtrafiken i sina städer - Här redovisas vad det beror på att så många är så missnöjda.

1

Turism med kollektivtrafik

Turista med hjälp av kollektivtrafiken? Ja, det är möjligt i Bergsslagen och Dalarna, läs mer om hur det går till här!

Nya tåg för Skånetrafiken

”Tillåt 21-metersbussar!”

Trognaste busskunden i Skaraborg

Fortsatt Setra i topp

Trög maj för bussarna

Busskrasch i Västerås

Keolis toppar Bussförar-SM

BusNordic i sikte

Hogia expanderar stort

Bussresenärerna nöjdast

Jojo Sommar i Skåne

Enklare välja SJ-biljett

Sänd till en kollega

0.157