Trafikstart i Luxemburg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I början av juni sattes de första kommersiellt tillverkade helt eldrivna Volvobussarna i trafik i staden Differdange i Luxemburg.

Operatör är Sales-Lentz, som nu har 4 elbussar, 12 laddhybrider och 30 hybrider från Volvo i sin fordonsflotta.

– Trafikstarten med Volvo 7900 Electric är ännu ett viktigt steg för alla oss som arbetar för en renare, tystare stadsmiljö och en attraktivare kollektivtrafik. Tillsammans med Differdange och Sales-Lentz går vi i bräschen för framtidens kollektivtrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall.

Differdanges satsning på tysta och avgasfria eldrivna bussar är en del av stadens ambitiösa hållbarhetsarbete där kollektivtrafiken utgör ett viktigt fokusområde. De fyra elbussarna används på fyra olika linjer, med en sträckning på mellan 8 och 9,5 km. Varje buss körs cirka 25 minuter. Därefter snabbladdas batterierna på två till tre minuter vid ändstationerna genom det öppna gränssnittet OppCharge (opportunity charging), som följer ACEA:s (European Automobile Manufacturers Association) rekommendationer. Laddstationerna på 300 kW i Differdange har levererats av Heliox.

–   Att välja helt eldrivna bussar efter laddhybrider var ett logiskt nästa steg i vår strategi för en hållbar mobilitet i städer. I september 2016 fick Sales-Lentz Autocars i uppdrag att genomföra ett stort projekt för en grönare stadstrafik: Att införa 100 % eldrivna 12-meters stadsbussar i Differdange med trafikstart 2 maj 2017. Vi är glada och stolta över att ha genomfört skiftet på exakt nio månader tillsammans med teammedlemmar från Volvo i Göteborg, Volvo Competence Center i Luxemburg, Differdange stad, Heliox, ElectroWatt, Sales-Lentz tekniska avdelning och flera andra partners, säger Jos Sales, ägare och direktör, Sales-Lentz.

– Sales-Lentz har alltid tagit till sig ny teknik tidigt. I vår roll som operatör vill vi stimulera våra leverantörer, busstillverkare och mjukvaruutvecklare att ta fram nya lösningar som möter marknadens behov. Genom en nära relation med offentliga och privata kunder funderar vi som utvecklingspartner och entreprenör med en vilja att investera i hållbar mobilitet, säger Wolfgang Schroeder, vd Sales-Lentz.

Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3300 elektrifierade Volvobussar globalt.

FAKTA/Volvo 7900 Electric

  •   Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar.
  •   80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  •   Tyst, avgasfri drift.
  •   Utrustad med elmotor och litium-jon-batterier.
  •   Batterierna laddas vid ändstationerna på två till sex minuter*.
  •   Plats för 85 passagerare.

*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden.

OppCharge (Opportunity Charging)

  •   Öppet gränssnitt mellan laddstation och fordon.
  •   Laddningseffekt 150, 300 alternativt 450 kW.
  •   Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.
  •   Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.

Källa: Volvo Bussar



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Stensäker eftermarknad

Mekka Traffic är inte bara verkstad, det är också koncernmoder till Sveriges största privatägda bussbolag – Bergkvarabuss. Verkstaden har dock en nyckelroll som ser till att bussarna rullar bekymmersfritt och det finns plats för fler externa kunder hos Mekka.

Plus

Rätt sits i bussen

Ergoseat i Kungsbacka är en renodlad återförsäljare av förarkomfort till kommersiella fordon, alltså alla fordon över 3,5 ton - buss, lastbil och andra nyttofordon. Konkurrenterna är få på en stabil marknad – förr eller senare behöver alla byta upp sig till en ny och bättre förarstol. Billigare då att köpa ny stol än en helt ny buss.

Skånetrafiken i mångmiljardaffär

Skånetrafiken har genomfört en av Sveriges största tågaffärer i en upphandling av drift och underhåll av Pågatåg - Hur många miljarder? Läs här!

Snart presenteras finalisterna!

Miljoner till biogasforskning

Biogasforskning vid Mittuniversitetet får 9,3 miljoner kronor - Nu ska forskarna kunna lösa problemet med biogasbristen.

Stopp för pendeltågstrafiken

Arbetet koppla på Stockholms nya pendeltågstunnel stoppar delar av pendeltågstrafiken under sommaren - Ännu ett arbete ställer också till det.

13 elbussar till Malmö

Volvo Bussar ska leverera 13 elbussar till Nobina när Malmö satsar på eldriven kollektivtrafik

Arkiv

Sävenhed till Edeva

Norrtälje får elbussar

Ubers vd avgår

Sommarstängt i Stockholmstrafiken

Ankeborgs tunnelbana

Eldrivna ledbussar i Göteborg

Först kom el- och elhybridbussarna som rullar på uppmärksammade linje 55 i Göteborg - Nu kommer nästa steg med betydligt större elbussar!

Nobina kör på i Malmö

Nobina får förlängt förtroende av Skånetrafiken att bedriva stadstrafik i Malmö - Och nu blir det fler elbussar.

Uppåt för Skånetrafiken

Skånetrafiken redovisar god resandeutveckling för maj med över 15 miljoner resor - Ett visst trafikslag går allra bäst!

Transdev jagar Keolis

387 bussförare har kvalificerat sig till Bussförar-SM 2017 - Keolis har flest anmälda förare, men Transdev ligger inte långt efter!

Skovgaard tar över GUB

Jonas Skovgaard har tillträtt som ny VD för Gamla Uppsala Buss AB (GUB), ett av Sveriges sista och även största offentligägda bussbolag.

Trafikstart i Luxemburg

Utrop kollas i väst

Västtrafik har kontrollerat utropen på tio hållplatser och knutpunkter i Göteborgs stadstrafik - Här redovisas var de ska höras extra bra.

Saudi valde MAN-bussar

De saudiarabiska kollektivtrafikbolaget SAPTCO och RATP har beställt 240 MAN Lion´s City till sin stadsbusstrafik i huvudstaden Riyad - Första affären för MAN i Saudiarabien.

Djurgårdsfärjan 120 år

Djurgårdsfärjan har varit ett stående inslag i stockholmarnas stadsbild sedan 1897, alltså i 120 år - Det firades 11 juni!

Kollektivtrafikens kostnadsökning kan brytas

Kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ett problem som Sveriges Bussföretag uppmärksammat under lång tid - Men kostnadsökningen kan brytas.

2

Sju av tio sågar kollektivtrafiken

Hela 70 procent av svenskarna är missnöjda med kollektivtrafiken i sina städer - Här redovisas vad det beror på att så många är så missnöjda.

1

Turism med kollektivtrafik

Turista med hjälp av kollektivtrafiken? Ja, det är möjligt i Bergsslagen och Dalarna, läs mer om hur det går till här!

Nya tåg för Skånetrafiken

”Tillåt 21-metersbussar!”

Trognaste busskunden i Skaraborg

Fortsatt Setra i topp

Trög maj för bussarna

Busskrasch i Västerås

Keolis toppar Bussförar-SM

BusNordic i sikte

Hogia expanderar stort

Bussresenärerna nöjdast

Jojo Sommar i Skåne

Enklare välja SJ-biljett

Sänd till en kollega

0.174