Flygbussarna blir elektriska

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under Almedalsveckan väljer Flygbussarna, i samarbete med Transdev, Eskilstuna kommun och Sörmlandstrafiken, att trafikera Visby Airport med en eldriven buss.

Flygbussarna har under flera års tid trafikerat sträckan mellan Visby Airport och Visbystad. Vi kör en buss enligt tidtabell, men under politikerveckan utökar vi med tre extra bussar för att tillgodose de många resenärer som reser till och från Visby.

Nytt för i år är att bussflottan förstärks av en elbuss, inlånad från Transdev i Eskilstuna. Elbussen, som rymmer 35 passagerare, har ingen fast tidtabell utan avgångar och ankomster anpassas efter resenärsflödet. Premiärturen äger rum på söndag den 2 juli klockan 09.15, då bussen avgår från flygplatsen till Visby.

– Vi är glada att i samarbete med Eskilstuna kommun och Sörmlandstrafiken just under Almedalsveckan få visa upp en av elbussarna som normalt går i Eskilstuna. För att underlätta för Flygbussarnas kunder är bussen tillfälligt omstylad i Flygbussprofil, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör, Transdev Sverige AB.

Flygbussarna har som ambition att börja köra fler elbussar framöver och elbussen i Almedalen ses som ett startskott för framtida elbusskörande.

– Vi hoppas att inom en snar framtid kunna erbjuda fler elbussar i vår ordinarie trafik. Ambitionen är att ha en buss i drift mot Arlanda och Bromma flygplats kring årsskiftet, säger Camilla Tienso, marknadschef på Flygbussarna.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Arkiv

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

Sänk taxiåldern

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

Nytta för miljardbelopp

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kronor netto varje år - Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Plus

Låna och bygg höghastighetsjärnvägen

Sverigeförhandlingen vill bygga hela den tänkta höghastighetsjärnvägen på en gång och så snabbt som möjligt - Men de har också en plan B, läs mer här!

Lööf nämnde järnvägen

Plus

Framtiden lockade många

Hur kollektivtrafiken kan tänkas bli i framtiden fyllde ett seminarium under Almedalsveckan till bristningsgränsen.

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Ny kombinerad mobilitet

Samtrafiken blir allt mer fordonsagnostisk och startar samarbete med bilpoolen Sunfleet - Läs här hur det ska gå till att resa med den nya sortens kollektivtrafik!

Bzzt - fossilfri taxi

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Spårvagnsstrul i Lund

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Plus

Bussträngsel kostar miljarder

WSP vann mångmiljonkontrakt

Ingen kollektivtrafik med Björklund

Palmkvist lämnar Swebus

Plus

Volvo bäst i juni

Ras för bussarna

Plus

Matnyttigt mingel med Samtrafiken

Transportstyrelsen nobbar dansk varning

Flygbussarna blir elektriska

Sjöstedt tog inte upp kollektivtrafiken

Plus

Island satsar på BRT

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.182