Bzzt - fossilfri taxi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Nollzon är initiativet för tyst och ren trafik som skapar efterfrågan för fossilfria transporter genom att erbjuda kunder chansen att få automatisk förtur för elbilstaxi. Idag är det nästan 50 000 kontorsanställda och 10 miljoner hotellgäster som är anslutna till Nollzon och väljer elbil i första hand för sina taxiresor.

Bzzt är Göteborg-startupen som lanserades i Stockholm för två veckor sedan. Med sina eldrivna taxipodar hoppas de kunna erbjuda Stockholmare fossilfria resor som inte kostar skjortan.

– När folk hör om oss tänker de: vad kul, här kommer ett bra alternativ. Billigt, snabbt, smidigt och utsläppsfritt. Bra erbjudande med bra värderingar. Folk gillar det. Genom att gå med i Nollzon har vi chansen att nå ännu fler användare, säger Sven Wolf, vd för Bzzt.

Även TaxiKurir, som är med i Nollzon sedan förra året, storsatsar nu på fossilfritt:

- Vi känner ett stort tryck från kunder för elbilstaxi och vi storsatsar för att törsta den efterfrågan. Idag har vi 17 elbilar och vårt mål är att ha 30 stycken elbilar i vagnparken innan året är slut, säger Kenneth Holm, marknadschef för TaxiKurir.

Vattenfall är en av grundarna av Nollzon tillsammans med IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation.

– Vårt mål med Nollzon har alltid varit att varenda stockholmare ska få möjligheten att välja elbilstaxi. Vi visste att det skulle bli svårt från en början eftersom det inte fanns många elbilar att välja mellan. Med TaxiKurirs ytterligare satsning på elbilar och etableringen av Bzzt börjar den visionen bli allt mer verklig, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility.

När Nollzon startades fanns det knappt tio elbilstaxi i Stockholm. Tillsammans med Bzzt, TaxiKurir och andra leverantörer som storsatsar på tysta och rena resor har den siffran tiodubblats på bara 1,5 år.

Eftersom vägtrafiken svarar för nästan en tredjedel av hela Sveriges klimatutsläpp och en taxi kör cirka 12 000 mil per år, vilket motsvarar 7-8 privatbilar, anser grundarna att taxi är en viktig startpunkt för övergången till fossilfria alternativ.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Arkiv

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

Sänk taxiåldern

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

Nytta för miljardbelopp

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kronor netto varje år - Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Plus

Låna och bygg höghastighetsjärnvägen

Sverigeförhandlingen vill bygga hela den tänkta höghastighetsjärnvägen på en gång och så snabbt som möjligt - Men de har också en plan B, läs mer här!

Lööf nämnde järnvägen

Plus

Framtiden lockade många

Hur kollektivtrafiken kan tänkas bli i framtiden fyllde ett seminarium under Almedalsveckan till bristningsgränsen.

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Ny kombinerad mobilitet

Samtrafiken blir allt mer fordonsagnostisk och startar samarbete med bilpoolen Sunfleet - Läs här hur det ska gå till att resa med den nya sortens kollektivtrafik!

Bzzt - fossilfri taxi

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Spårvagnsstrul i Lund

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Plus

Bussträngsel kostar miljarder

WSP vann mångmiljonkontrakt

Ingen kollektivtrafik med Björklund

Palmkvist lämnar Swebus

Plus

Volvo bäst i juni

Ras för bussarna

Plus

Matnyttigt mingel med Samtrafiken

Transportstyrelsen nobbar dansk varning

Flygbussarna blir elektriska

Sjöstedt tog inte upp kollektivtrafiken

Plus

Island satsar på BRT

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.146