Mer kollektivtrafik för pengarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Kollektivtrafikens kostnader växer snabbare än många andra sektorer i samhället. Delvis beror det på att regionala myndigheter satsat på ett ökat utbud vilket är bra för alla oss som ska ta oss till arbete, utbildning, vänner och fritidsaktiviteter. Men på sikt innebär det att prislappen kan komma att ifrågasättas eftersom samhällets resurser inte räcker till. Redan 2034 kan det offentligas kostnader för kollektivtrafik landa på 100 miljarder kronor jämfört med dagens 43 miljarder kronor. Har vi råd med det? Och om inte, kan vi bromsa utvecklingen utan att skära ner på trafiken? Ja, menar Sveriges Bussföretag.

Ska vi lyckas öka resandet i kollektivtrafiken måste vi arbeta med flera verktyg. Vi måste attrahera nya resenärer, satsa på full framkomlighet för bussen i trafiken så att bussen inte fastnar i bilköerna. Vi behöver även utveckla nya prismodeller som gör det mer attraktivt att resa på tider när kollektivtrafiken har ledig kapacitet, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag har låtit konsultföretaget Urbanet Analys AB kartlägga kostnadsutvecklingen inom kollektivtrafik, län för län. Utredningen har också resulterat i ett antal konkreta förslag kring hur vi får en effektivare och attraktivare kollektivtrafik för samma satsade skattepengar. Förslaget är ett alternativ till att i framtiden tvingas skära ner på utbudet av kollektivtrafik när kostnaderna har blivit för stora.

Med rapporten ”Hur får vi mer kollektivtrafik för pengarna: Ekonomisk analys av perioden 2000–2015 av svensk upphandlad kollektivtrafik”, vill Sveriges Bussföretag bidra med fakta och ge underlag för fortsatt diskussion kring hur vi får mest kollektivtrafik för samhällets samlade resurser. Rapporten poängterar också vikten av att välja rätt transportslag utifrån förutsättningar som resandeunderlag, regional tillväxt och kostnad per resenär.

Bussens styrka är dess flexibilitet och låga driftskostnad. Det är faktorer som är viktiga i växande regioner med stora krav på klimatsmarta kollektiva transporter. Rapporten ger ett antal positiva exempel på hur trafikplanering och nya prismodeller kan bidra till att öka såväl resandet som att förbättra resultatet för branschens aktörer. I rapporten redovisar Sveriges Bussföretag utvecklingen för alla län i Sverige, men Jönköpings län, Uppsala län och Västra Götalands län har analyserats extra ingående.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Arkiv

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

Sänk taxiåldern

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

Nytta för miljardbelopp

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kronor netto varje år - Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Plus

Låna och bygg höghastighetsjärnvägen

Sverigeförhandlingen vill bygga hela den tänkta höghastighetsjärnvägen på en gång och så snabbt som möjligt - Men de har också en plan B, läs mer här!

Lööf nämnde järnvägen

Plus

Framtiden lockade många

Hur kollektivtrafiken kan tänkas bli i framtiden fyllde ett seminarium under Almedalsveckan till bristningsgränsen.

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Ny kombinerad mobilitet

Samtrafiken blir allt mer fordonsagnostisk och startar samarbete med bilpoolen Sunfleet - Läs här hur det ska gå till att resa med den nya sortens kollektivtrafik!

Bzzt - fossilfri taxi

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Spårvagnsstrul i Lund

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Plus

Bussträngsel kostar miljarder

WSP vann mångmiljonkontrakt

Ingen kollektivtrafik med Björklund

Palmkvist lämnar Swebus

Plus

Volvo bäst i juni

Ras för bussarna

Plus

Matnyttigt mingel med Samtrafiken

Transportstyrelsen nobbar dansk varning

Flygbussarna blir elektriska

Sjöstedt tog inte upp kollektivtrafiken

Plus

Island satsar på BRT

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.174