Sambulans i Skellefteå

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

När avtalet träder i kraft i mars 2018 kommer Skellefteå buss att trafikera E 4 i länet med en specialbyggd buss för sjuktransport, ett fordon som kallas sambulans.

– Det är glädjande att vi lyckas vinna förtroende med en så avancerad lösning i en unik buss, säger Skellefteå buss vd Andreas Olofsson.

Från 1999 körde dåvarande Norsjöbuss sambulansen i Västerbotten. Skellefteå buss har sedan förvärvet av Norsjöbuss 2006 haft hand om sambulansverksamheten. Det nuvarande avtalet mellan Skellefteå buss och landstinget går ut i mars 2018. Skellefteå buss har vunnit den nya upphandlingen om ett avtal som omfattar fyra år plus tre optionsår.

 – Det är bara vi som har klarat av att skapa ett anbud som uppfyller de högt ställda kraven, säger Andreas Olofsson.

Den nya sambulansen blir i grunden av märket Scania. Sambulansen kommer sedan att specialutrustas i spanska San Sebastian på en av Europas största påbyggnadsfabriker för bussar, Irizar. Bussen blir av modellen Irizar I8 och kommer att ha fyra bår/säng-platser, fyra rullstolsplatser och plats för 18 sittande. Längst bak finns två platser för intensivvård och bussen ska även ha två arbetsytor för sjukvårdare. 

– Vi värderar säkerhetsaspekten högt. Arbetsmiljöverket har slagit ner på att sjuksköterskor inte får jobba obältade under transport. Vi gör en konstruktion där sjuksköterskorna ska kunna flytta stolarna längs skenor för att hamna i rätt läge och samtidigt vara bältade. Det blir en väldigt avancerad lösning, säger Andreas Olofsson.

Bussen kommer att börja byggas under hösten för att kunna tas i trafik i mars nästa år. Sambulansen trafikerar sträckan Skellefteå–Umeå tur och retur två gånger dagligen med transporter av både patienter och sjukvårdsutrustning. Omfattningen av sambulanstrafiken blir densamma i det nya avtalet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Arkiv

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

Sänk taxiåldern

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

Nytta för miljardbelopp

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kronor netto varje år - Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Plus

Låna och bygg höghastighetsjärnvägen

Sverigeförhandlingen vill bygga hela den tänkta höghastighetsjärnvägen på en gång och så snabbt som möjligt - Men de har också en plan B, läs mer här!

Lööf nämnde järnvägen

Plus

Framtiden lockade många

Hur kollektivtrafiken kan tänkas bli i framtiden fyllde ett seminarium under Almedalsveckan till bristningsgränsen.

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Ny kombinerad mobilitet

Samtrafiken blir allt mer fordonsagnostisk och startar samarbete med bilpoolen Sunfleet - Läs här hur det ska gå till att resa med den nya sortens kollektivtrafik!

Bzzt - fossilfri taxi

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Spårvagnsstrul i Lund

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Plus

Bussträngsel kostar miljarder

WSP vann mångmiljonkontrakt

Ingen kollektivtrafik med Björklund

Palmkvist lämnar Swebus

Plus

Volvo bäst i juni

Ras för bussarna

Plus

Matnyttigt mingel med Samtrafiken

Transportstyrelsen nobbar dansk varning

Flygbussarna blir elektriska

Sjöstedt tog inte upp kollektivtrafiken

Plus

Island satsar på BRT

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.174