Grönt för självkörande fordon

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Från och med halvårsskiftet är det tillåtet med självkörande fordon på allmänna vägar. Det behövs dock särskilt tillstånd för autonoma fordon.

– Utvecklingen ställer krav på att man i större utsträckning testar i verklig trafik, säger utredaren Yvonne Wärnfeldt vid Transportstyrelsen.

Hon berättar att det dock krävs tillstånd från Transportstyrelsen för att testköra autonoma fordon på det vanliga vägnätet. Den som bedriver försöksverksamhet utan tillstånd kan dömas till böter, enligt den nya förordningen. Det krävs också att det finns en person i eller utanför testbilen som är ansvarig förare och hela tiden är beredd att ta över kontrollen över fordonet.

– Det räcker inte längre med labbtester. Utvecklingen har gått så långt att man nu behöver genomförs tester i verklig trafikmiljö och under verkliga villkor. Det handlar om att testa programvara, uppkoppling och mycket annat, säger Yvonne Wärnfeldt. Hon fortsätter:

– I takt med att tekniken utvecklas kommer det att ställas allt större krav på förmåga till kommunikation med infrastruktur och andra bilar.

Det som vill göra ett test ska skicka in en ansökan till Transportstyrelsen där försöket och målet för det anges, precis som risker och säkerhetsåtgärder.

– För att få genomförs testerna ska trafiksäkerheten vara uppfylld, säger Yvonne Wärnfelt.

Är det många som kommer att testa självkörande bilar?

– Vi har redan, alltså innan förordningen trätt i kraft, flera ansökningar inne. Fler är säkert på gång.

Regeringen har som mål att Sverige ska ligga i framkant när det gäller självkörande fordon.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger i en kommentar:

– Det är viktigt att Sverige är ett land där ny innovativ teknik för hållbara transporter kan testas. Nu skapar vi bättre förutsättningar för försök med självkörande fordon i allmän trafik.

Från och med i höst startar i Göteborg DriveMe som är ett storskaligt pilotprojekt för autonom körning. 100 självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.

Bakom satsningen står Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad.

Syftet är att studera fördelarna med autonom körning och bland annat undersöka:

  • Hur självkörande fordon påverkar trafikflöde, miljö och säkerhet.
  • Vilka krav på infrastrukturen som autonom körning leder till.
  • Vilka trafiksituationer som är lämpliga för självkörande fordon.

Även inom tung trafik pågår det försök med självkörande fordon. Nyligen fick till exempel lastbilstillverkaren Scania i Södertälje i uppdrag av Singapores transportministerium och hamnmyndighet att utforma världens första projekt för fullskaliga självkörande lastbilskonvojer (så kallad platooningteknik).



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Arkiv

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

Sänk taxiåldern

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

Nytta för miljardbelopp

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kronor netto varje år - Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Plus

Låna och bygg höghastighetsjärnvägen

Sverigeförhandlingen vill bygga hela den tänkta höghastighetsjärnvägen på en gång och så snabbt som möjligt - Men de har också en plan B, läs mer här!

Lööf nämnde järnvägen

Plus

Framtiden lockade många

Hur kollektivtrafiken kan tänkas bli i framtiden fyllde ett seminarium under Almedalsveckan till bristningsgränsen.

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Ny kombinerad mobilitet

Samtrafiken blir allt mer fordonsagnostisk och startar samarbete med bilpoolen Sunfleet - Läs här hur det ska gå till att resa med den nya sortens kollektivtrafik!

Bzzt - fossilfri taxi

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Spårvagnsstrul i Lund

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Plus

Bussträngsel kostar miljarder

WSP vann mångmiljonkontrakt

Ingen kollektivtrafik med Björklund

Palmkvist lämnar Swebus

Plus

Volvo bäst i juni

Ras för bussarna

Plus

Matnyttigt mingel med Samtrafiken

Transportstyrelsen nobbar dansk varning

Flygbussarna blir elektriska

Sjöstedt tog inte upp kollektivtrafiken

Plus

Island satsar på BRT

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.161