Nöjdare Pågatågsresenärer

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

5 juli signerades ett långsiktigt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva Sverige AB. Tilldelningsbeslutet tillkännagavs den 22 juni och har inte överklagats. Detta är en av Sveriges största tågaffärer och omfattar all drift och underhåll av totalt 99 Pågatåg, underhållet av samtliga Pågatågstationer och ansvar för ersättningstrafik vid akuta infrastrukturstörningar. Pågatågen är en central del i utvecklingen för ett hållbart Skåne.

Trafiken startar när avtalet träder i kraft den 9 december 2018. Avtalet gäller till och med 2026. Hela affären omfattar över fem miljarder kronor. Det nya avtalet innebär att Arriva nu får helhetsansvaret för Pågatågsresorna.

– Pågatågen är Skånes stolthet och har starkt bidragit till hur man bor och lever i Skåne. På Skånetrafiken ställer vi höga krav på kvaliteten på våra resenärers hela reseupplevelse och det är därför glädjande att det nya avtalet innebär en rad förbättringar. Till exempel ännu högre service, bättre störningshantering och inte minst information, säger Linus Eriksson, Trafikdirektör, Skånetrafiken.

I avtalet ingår viktiga incitament och bonus för fler resor och nöjdare resenärer. Dessutom inkluderar avtalet ersättningstrafik vid akuta störningssituationer och underhållet av Pågatågsstationerna.

– Det nya avtalet ger oss ett större ansvar för kundens hela resa. Detta ger oss möjligheten att tillsammans med Skånetrafiken skapa lösningar som gör resan bättre för våra kunder. Någonting som vi hoppas gör att ännu fler i framtiden väljer Pågatågen. När vi utvecklar dessa lösningar använder vi den kompetens och de erfarenheter som finns i den lokala svenska verksamheten men även inom andra delar av Arriva-koncernen säger Johan Åhlander, vd, Arriva Sverige AB.

FAKTA/Pågatåg

Antal tåg: Pågatågen kommer 2019 att ha 99 fordon. Idag är det 80.

Antal avgångar: Cirka 11 700 avgångar en månad.

Antal resenärer: En vardag reser cirka 83 000 kunder med Pågatågen. 2016 reste totalt 24,9 miljoner med Pågatågen, vilket var en ökning med fantastiska 14 procent mot 2015.

Punktlighet: Punktligheten ligger på cirka 90 procent under 2017 och cirka 95 procent av avgångarna genomförs. Siffrorna visar att det flesta tågen går, i tid.

Kundnöjdhet: 8 av 10 pågatågsresenärer är nöjda och Pågatågens ombordspersonal får mycket höga betyg.

Antal stationer: I uppdraget ligger att Arriva ska underhålla de 53 Pågatågstationerna. Det är de stationer där endast Pågatågen stannar.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Arkiv

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

Sänk taxiåldern

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

Nytta för miljardbelopp

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kronor netto varje år - Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Plus

Låna och bygg höghastighetsjärnvägen

Sverigeförhandlingen vill bygga hela den tänkta höghastighetsjärnvägen på en gång och så snabbt som möjligt - Men de har också en plan B, läs mer här!

Lööf nämnde järnvägen

Plus

Framtiden lockade många

Hur kollektivtrafiken kan tänkas bli i framtiden fyllde ett seminarium under Almedalsveckan till bristningsgränsen.

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Ny kombinerad mobilitet

Samtrafiken blir allt mer fordonsagnostisk och startar samarbete med bilpoolen Sunfleet - Läs här hur det ska gå till att resa med den nya sortens kollektivtrafik!

Bzzt - fossilfri taxi

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Spårvagnsstrul i Lund

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Plus

Bussträngsel kostar miljarder

WSP vann mångmiljonkontrakt

Ingen kollektivtrafik med Björklund

Palmkvist lämnar Swebus

Plus

Volvo bäst i juni

Ras för bussarna

Plus

Matnyttigt mingel med Samtrafiken

Transportstyrelsen nobbar dansk varning

Flygbussarna blir elektriska

Sjöstedt tog inte upp kollektivtrafiken

Plus

Island satsar på BRT

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.909