Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Beslut om fyrspår Lund-Hässleholm står fast i Sverigeförhandlingens utbyggnadsstrategi - I alla fall som det verkar just nu.

Sverigeförhandlingen har idag i Öresundshuset i Almedalen presenterat sin utbyggnadsstrategi för den kommande svenska höghastighetsjärnvägen. Sverigeförhandlingen förordar som sitt huvudalternativ att den nya höghastighetsjärnvägen lånefinansieras för en snabb byggtakt och att både sträckan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö byggs ut samtidigt.

– Det är glädjande att även Sverigeförhandlingen ser behovet av att bygga båda sträckorna parallellt. Det är viktigt både för att knyta ihop Sverige och för att skynda på omställningen till ett klimatsmart samhälle. Jag tycker också att Sverigeförhandlingens slutsats om en lånefinansiering för att nå maximal nytta och snabb effekt är klok, säger Mätta Ivarsson (MP) ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne.

– Jag välkomnar Sverigeförhandlingens tydliga besked om att se till helheten och satsa på hela utbyggnaden samtidigt. Sverige har inte råd att inte investera och vi får inte hela nyttan om vi inte gör hela satsningen. Skulle det trots allt bli en stegvis utbyggnad har regeringen redan pekat ut utbyggnaden av Södra stambanan eftersom järnvägen i Skåne är oerhört viktig för Sveriges export, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Lund-Hässleholm ligger kvar som andra etapp efter Ostlänken även i Sverigeförhandlingens alternativa utbyggnadsstrategi som innebär att järnvägen byggs ut långsammare, etappvis. Det är i linje med regeringens direktiv till Trafikverket som presenterades i våras.

– Kapacitetstaket är redan nått Lund-Hässleholm, därför är det viktigt att den byggs så snart som möjligt. Därför är det mer naturligt att bygga klart hela sträckan Malmö-Stockholm, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Sverigeförhandlingen lyfter även fram vikten av en kopplingspunkt för järnvägen i Hässleholm, för att få ett effektivare nyttjande av de fyra spåren söder om Hässleholm. Därmed skapas mer plats för godståg och regionaltåg.

– Höghastighetsjärnvägen betyder mycket för hela nordöstra Skånes utvecklingsmöjligheter. Hässleholm kan fortsätta utvecklas som järnvägsknutpunkt vilket är positivt för både företag och våra invånare, säger Lena Wallentheim (S), 2:e vice ordförande kommunstyrelsen Hässleholm.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Arkiv

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

Sänk taxiåldern

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

Nytta för miljardbelopp

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kronor netto varje år - Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Plus

Låna och bygg höghastighetsjärnvägen

Sverigeförhandlingen vill bygga hela den tänkta höghastighetsjärnvägen på en gång och så snabbt som möjligt - Men de har också en plan B, läs mer här!

Lööf nämnde järnvägen

Plus

Framtiden lockade många

Hur kollektivtrafiken kan tänkas bli i framtiden fyllde ett seminarium under Almedalsveckan till bristningsgränsen.

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Ny kombinerad mobilitet

Samtrafiken blir allt mer fordonsagnostisk och startar samarbete med bilpoolen Sunfleet - Läs här hur det ska gå till att resa med den nya sortens kollektivtrafik!

Bzzt - fossilfri taxi

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Spårvagnsstrul i Lund

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Plus

Bussträngsel kostar miljarder

WSP vann mångmiljonkontrakt

Ingen kollektivtrafik med Björklund

Palmkvist lämnar Swebus

Plus

Volvo bäst i juni

Ras för bussarna

Plus

Matnyttigt mingel med Samtrafiken

Transportstyrelsen nobbar dansk varning

Flygbussarna blir elektriska

Sjöstedt tog inte upp kollektivtrafiken

Plus

Island satsar på BRT

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.178