Mer transport för Hogia

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Inom det nya affärsområdet Hogia Transport Systems samlas alla verksamheter som idag jobbar med transportbranschen. Företaget räknar med en tillväxt om 35 procent fram till år 2020 inom det nya affärsområdet.

  Hogia har en särställning när det gäller att erbjuda integrerade helhetslösningar inom transportbranschen. Inget annat europeiskt programvaruföretag har på samma sätt som vi byggt upp egna programvaror och ett djupt kunnande inom alla de fyra områden, som vi tillsammans kallar ”Fyrklövern” -  kollektivtrafik, färjetrafik, landsvägstrafik och terminalsystem. Vi vill ta till vara de kombinationsmöjligheter som bredden på vårt produkt- och tjänsteutbud skapar. Det är dessa möjligheter vårt nya affärsområde Hogia Transport System ska fokusera på. Vi har stora ambitioner att fortsätta växa långsiktigt inom transportbranschen, säger Bert-Inge Hogsved, grundare av och vd för Hogia-gruppen. 

Sedan 2005 har företaget investerat en halv miljard kronor i utvecklingen av realtidssystem för transportområdet. Bland kunderna finns till exempel de sex största trafikhuvudmännen i Norden, 500 åkerier och transportföretag i Sverige och Norge, 28 intermodala hamn- och landbaserade terminaler i Storbritannien, Kanada och Sverige och 25 färjerederier runt om i världen.

 – Vi satsar offensivt och ska ha en tillväxt inom Transport Systems om 35 procent fram till 2020. För att lyckas med detta behöver vi förstärka vårt team inom alla områden. Idag är vi 150 medarbetare, ambitionen är att vara 200 medarbetare år 2020, säger Christer Lindberg, vice vd i Hogia med ansvar för det nya affärsområdet.

Hogia har gått med vinst de senaste 26 åren och under de senaste åtta åren har antalet medarbetare ökat med 25 personer per år. Det nya affärsområdet stärker företaget ytterligare och kommer att bidra till en ökad tillväxt i Hogia-gruppen.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt och satsar nu på ett nytt affärsområde, Hogia Transport Systems - Läs här vad det här handlar om!

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Arkiv

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Nöjdare Pågatågsresenärer i nytt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva - Här förklarar parterna varför.

Grönt för självkörande fordon

Ingen framtidsfantasi utan verklighet - Sedan 1 juli kan alla möta ett självkörande fordon på vägen för nu får de köra utan förare.

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting - Vad är då en sambulans? Läs om det här!  

Sänk taxiåldern

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga RUT till att omfatta taxitjänster. Det är Svenska Taxiförbundets recept för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete.

Nytta för miljardbelopp

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kronor netto varje år - Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Plus

Låna och bygg höghastighetsjärnvägen

Sverigeförhandlingen vill bygga hela den tänkta höghastighetsjärnvägen på en gång och så snabbt som möjligt - Men de har också en plan B, läs mer här!

Lööf nämnde järnvägen

Plus

Framtiden lockade många

Hur kollektivtrafiken kan tänkas bli i framtiden fyllde ett seminarium under Almedalsveckan till bristningsgränsen.

Fortsatt motigt för kommersiell trafik

Alla hinder finns fortfarande kvar när det gäller den kommersiella kollektivtrafikens möjligheter - Det konstaterar Sveriges Bussföretag i sin årliga rapport.

Ny kombinerad mobilitet

Samtrafiken blir allt mer fordonsagnostisk och startar samarbete med bilpoolen Sunfleet - Läs här hur det ska gå till att resa med den nya sortens kollektivtrafik!

Bzzt - fossilfri taxi

Taxibranschen satsar på fossilfritt genom att gynna elbilstaxi - Små smidiga fordon som ökar mobiliteten rullar nu i Göteborg och Stockholm.

Spårvagnsstrul i Lund

Region Skåne gör bedömningen att byggandet av depån för spårvagnarna blir kraftigt fördröjd - Därmed måste trafikstarten flyttas, läs om det här!

Plus

Bussträngsel kostar miljarder

WSP vann mångmiljonkontrakt

Ingen kollektivtrafik med Björklund

Palmkvist lämnar Swebus

Plus

Volvo bäst i juni

Ras för bussarna

Plus

Matnyttigt mingel med Samtrafiken

Transportstyrelsen nobbar dansk varning

Flygbussarna blir elektriska

Sjöstedt tog inte upp kollektivtrafiken

Plus

Island satsar på BRT

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.219