23948sdkhjf

Nu står det klart: SJ kör nattåg mellan Stockholm och Hamburg

Under måndagen kom beskedet om att SJ vunnit upphandlingen om att köra nattrafik mellan Stockholm och Hamburg. Upphandlingen innefattar bland annat trafikdrift, fordonsförsäljning och biljettförsäljning. 

För att köra sträckan kommer SJ att samarbeta med DSB för tågföring i Danmark och RDC, Railroad Development Corporation, för bemanning, vagnar och tågföring i Tyskland. 

– Det är utmanande att köra ett tåg genom tre länder med olika regler och tekniska förutsättningar. Arbetet med anbudet har präglats av att skapa goda samarbeten och att hitta effektiva lösningar för att köra över landsgränserna säger Dan Olofsson, chef upphandlad trafik på SJ i ett pressmeddelande. 

Avtalet sträcker sig över fyra år med möjlighet till att förlänga tillståndet med två år. Nattågen kommer att gå under namnet SJ EuroNight som en del av det nätverk av europeiska nattåg som efter många års tillbakagång nu växer och blir allt mer populära. 

Trafikstarten är beräknad att ske under andra halvåret 2022. 

 Alla detaljer runt hur vi kommer att köra nattågen är ännu inte på plats. Till exempel arbetar vi för att skapa så bra anslutningsmöjligheter som möjligt till och från nattåget. Vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att ta tåget till kontinenten och locka så många européer som möjligt att resa till Sverige, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ. 

Upphandlingen är ett resultat av Januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna från 2019. Trafiken kommer att köras med sitt-, ligg- och sovvagnar som har europeiska mått. SJ:s svenska vagnar är för breda, skriver de i pressmeddelandet. 

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Upphandling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125