23948sdkhjf

Ledare # 6 Hurra för våra busschaufförer!

Sveriges bästa busschaufför är korad! Mats Skördeman, Keolis, klev upp på prispallen i början av september, efter att ha plockat flest poäng på kortast tid i årets Bussförar-SM. Tävlingen, som hålls årligen, är kanske viktigare än någonsin i år. Branschen har en palett av utmaningar att hantera, varav en av de mest kritiska förstås är den skriande förarbristen. Till 2024 behöver 4 100 bussförare komma på plats, enligt Sveriges Bussföretags undersökning ”Tempen på bussbranschen”. Behovet av goda ambassadörer är ack så viktigt, och där tjänar Bussförar-SM ett viktigt syfte, utöver äran för de 20 att ta sig till finalen.

Ett ”hej” till busschauffören gör någons dag

Mellan tävlingsmomenten i år hann jag prata med många av finalisterna, och samstämmigheten var överraskande stor. Man älskar sitt jobb – mycket tack vare den dagliga kontakten med människor. Ett ”hej” till busschauffören gör någons dag, så enkelt det kan vara. Flera vittnade också om att stress är en tuff utmaning att hantera, vare sig det handlar om en knepig resenär eller stress under körning. En nyckel till att båda lösa bristen på förare och upplevd stress torde vara att se över, eller helt enkelt slopa 50-kilometersgränsen, ett EU-direktiv som idag försvårar schemaläggning av förare. Andra viktiga åtgärder är att sänka åldern för bussförare, och dimensioneringsutredningen som redan idag är uppe på bordet och bättre ska styra utbildning mot arbetsmarknadens behov. Och det tål att upprepas, behovet av goda ambassadörer är stort. Se till att redan i början av 2023 sprida information om Bussförar-SM i er organisation.

Kvalificeringsprovet som görs digitalt stänger i regel i juni, och kan göras när man finner det lämpligast. Dessutom är det en chans att träffa andra i branschen, utöver att det är en spännande dag! Vem kliver upp på prispallen nästa år?

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078