23948sdkhjf

Projekt ska utvärdera vätgasbussar i kallt klimat

IVL Svenska Miljöinstitutet ska utreda Luleås förutsättning att använda bränslecellsbussar som drivs på vätgas.

I ett projekt ska forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet undersöka bränslecellsbussars potential ur ett systemperspektiv.

Bakgrunden är, uppger IVL, att det ur ett regionalt perspektiv inte alltid är optimalt att byta ut biogasen mot exempelvis el, och i Luleå ser man produktion av vätgas som ett möjligt användningsområde för biogasen i framtiden.

– Att producera vätgas av biogas genom reformering eller pyrolys kan vara ett sätt att fortsätta ta vara på de stora miljönyttorna som biogas ger oss. På så sätt kan busstrafiken och sopbilar drivas på lokalt producerade drivmedel med väldigt liten miljö- och klimatpåverkan sett ur ett systemperspektiv, säger Anders Hjort, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i en kommentar.

Under projektets gång kommer fokus att ligga på klimatnytta, kostnader och hur möjligheterna ser ut att introducera tekniken på marknaden.

– I kallt klimat behövs det en dieseldriven tilläggsvärmare för att värma upp elbussar. Även om tilläggsvärmaren drivs med HVO gör den att bussarna inte uppnår nollutsläpp. Ett alternativ kan därför vara att köra bränslecellsbussar som drivs på vätgas där spillvärme kan användas för uppvärmning av bussen, säger Tobias Gustavsson Binder, transportforskare på IVL.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063