23948sdkhjf

Kollektivtrafiken plockar marknadsandelar

Förra året presenterade Svensk Kollektivtrafik, Tågföretagen och Sveriges Bussföretag projektet Nystart Kollektivtrafik där målet är att 4 av 10 motoriserade resor ska vara kollektiva 2030.

Under Kollektivtrafikdagen förra veckan gav Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag och Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik, en uppdatering om hur det går för branschen. 

Enligt den senaste statistiken för det första kvartalet i år har kollektivtrafiken en marknadsandel om 32 procent av de motoriserade resandet, vilket innebär uppåtgående siffror.

Enligt Kollektivtrafikbarometern för 2022 låg marknadsandelen för motoriserade resorna på 28 procent under fjolåret.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Historiskt stor upphandling i Värmland inleds
Omfattande underhållsarbete: "Unikt"
Neoplankoncernen utökar verksamheten
Sverige bör fokusera på kapacitet i järnvägsnätet för att möta efterfrågan
Tunga Bussligan: MAN tar ledningen
Ishockeyförbundet förlänger avtal med Västanhede

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.797