23948sdkhjf

”Bussgrupperna har en enorm styrka”

Nischade bussresor växer, det menar Christina Bromander som basar över Stena Lines två linjer mellan Sverige – Danmark. 

I slutet av förra sommaren tillträdde Christina Bromander som ny trade director, också kallat linjechef, för Stena Lines två danska linjer Göteborg-Fredrikshamn och Halmstad-Grenå. Tidigare var hon ansvarig för försäljning och service ombord på linjerna. 

Grattis till din nya roll. Berätta mer vad den kommer att innebära?

– Tack! Mitt ansvar är att utveckla affären och den kommersiella sidan, bland annat upplevelsen ombord för våra gäster. Stena Line står på tre verksamhetsben: travel – både resenärer och lastbilschaufförer, frakt samt all försäljning och service ombord. Allt det rör människor och det är där jag vill verka.

Beskriv upplevelsen ombord med Stena Line.

– Upplevelsen börjar redan när du bokar resan hemma i soffan, den ska vara så sömlös som möjligt. Under pandemin hade mer vi tid att fokusera på den digitala utvecklingen. Nu är det till exempel möjligt att boka på alla extra önskemål eller botanisera bland det du vill shoppa. Eftersom vi verkar inom besöksnäringen är mottagandet en självklar del i upplevelsen. Men lika viktigt är förstås onboarding-offboarding, alltså att komma fram i tid.

Christina Bromander har lång erfarenhet från besöksnäringen, framför allt inom hotellbranschen. På Nordic Choice Hotels, där hon jobbade i tio år, var hon bland annat med och startade Clarion Hotel Post och blev sedermera hotellchef.

– Därefter tog jag rollen som vd på Quality Hotel 11 Erikbergshallen och ett halvår senare slog pandemin till. Den slog branschen och hotellet väldigt hårt och vi var tvungna att säga upp en mycket stor del av våra duktiga och lojala medarbetare. Det var en oerhört tuff men också lärorik period.

Hur stort är bussegmentet på Stena Lines två dansk-svenska linjer?

– Det segmentet är relativt litet, cirka 5-7 procent av hela travel- och fraktsegmentet. Med det sagt har buss- och gruppresearrangörerna en enorm styrka som levererar även under lågsäsong, det är oerhört viktigt. Det finns en kontinuitet i det hela och jag ser en potential i att öka ytterligare.

Många danskar reser till Sverige tack vare den svaga kronan ...

Du ser en potential, vill du utveckla det?

– Jag tror det finns stor potential i nischade resor. Vi har de stora bussarrangörerna som funnits med länge, några nya dyker upp och så finns det de som är supernischade. Danmark går väldigt starkt nu. Många danskar reser till Sverige tack vare den svaga kronan, bland annat på shoppingresor till Gekås. I sommar är det också 400-årsjubileum för Göteborg vilket jag tror kommer att generera ytterligare intresse från Danmark. Men Stena Line sitter inte på alla svar, här vill vi fortsatt dialog med våra samarbetspartners. Vi ska göra det tillsammans, det är nyckeln.

Hur jobbar Stena Line med buss- och gruppresearrangörer?

– Det handlar till största delen om relationsförsäljning. Vi har ett mycket nära samarbete med de bussbolag som är våra kunder. Relationen är mycket viktigt att bibehålla men också att utveckla. 

Vilka utmaningar med segmentet ser du?

– Buss- och gruppresearrangörerna lever i en tuff värld som ständigt förändras, precis som vi andra. Min erfarenhet är att införsäljningen är lång och att man som resenär nu bestämmer sig betydligt senare för att resa. Det är en utmaning. Stena Lines strategi är att vara en transportör av resenärer och frakt, men vi vill också vara katalysatorn som jobbar tillsammans med många olika samarbetspartners. Hur kan vi utveckla affären tillsammans? 

Vad har förändrats efter pandemin?

– Pandemin ritade över lag om kartan lite. ”Hemester” har tagit fäste och för svenskarna har Danmark gått om Spanien som största resmålet. Kortare framförhållning har blivit mer påtagligt, men självklart finns det de som vill avvakta. Det handlar mycket om att man vill planera sin privatekonomi.

Nu konkurrerar vi inte bara på resor, utan vi konkurrerar om hela plånboken. Det betyder att kunderna väljer mellan sparande, renovering hemma, långresa, kortresa och så vidare.

Vad vill du uppnå?

– Stena Lines tydliga vision är att vara en hållbar transportör, vi ska ligga i framkant både på resande och frakt. Nu konkurrerar vi inte bara på resor, utan vi konkurrerar om hela plånboken. Det betyder att kunderna väljer mellan sparande, renovering hemma, långresa, kortresa och så vidare. Därför måste vi fortsätta att utveckla produkten, det ligger hela tiden högst upp i huvudet på oss. 2028 flyttar vi till Arendal på Hisingen, vilket kommer att korta resan till Danmark och ge ännu bättre förutsättningar för att få till ett hållbart tänk i hela kedjan.

Hur ser bokningarna för 2023?

– Vi ligger före högre än förra året i bokningstakt för båda linjerna och nästintill tillbaka på samma nivå som 2019.

Hur ser 2024 ut?

– Vi ser ett stort intresse från danska skidresenärer redan nu, de vallfärdar till de norska och svenska fjällen. Den sortens bussgrupper bokar helt klart med god framförhållning. Vi tror att intresset från Danmark kommer att öka ytterligare och i sommar kommer vi att börja med morgonavgångar från Danmark.

Artikeln är en del av vårt tema om RES: Intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101