23948sdkhjf

VDL i samarbete om autonoma bussar

VDL Groep och industriföretaget Schaeffler Gruppe slår sina påsar ihop för att utreda möjligheterna att utveckla förarlösa shuttlebussar. 

På IAA Mobility i september kommer VDL Groep och Schaeffler Gruppe visa upp ett första demonstrationsexemplar samt tillhörande teknik. 

De två företagen avser nämligen att utveckla och producera en ny generation eldrivna minibussar. 

De autonoma körsystem kommer Mobileye ansvara för, och Schaeffler Gruppe uppger i ett pressmeddelandet, att det just nu pågår förhandlingar med kollektivtrafikmyndigheter och operatörer om att starta upp ett pilotprojekt. 

– Autonoma shuttlebussar kommer att spela en viktig roll i våra framtida mobilitetsbehov. Detta fordonskoncept passar sömlöst in i vår breda mobilitetslösning som omfattar design, elektrifiering, uppkoppling, autonomi och tjänster. Naturligtvis är detta planerade samarbete också en fantastisk möjlighet att vara pionjär och förnya tillsammans med våra uppskattade partners Schaeffler och Mobileye, säger Willem van der Leegte, vd för VDL Groep, i en kommentar.

De två företagen räknar med att börja producera bussarna 2030, och då med några tusen fordon per år. Enligt planen ska fordonen produceras i VDL:s Mobility Innovation Centre i Born, Nederländerna.

Fakta om de autonoma fordonen:

  • Säten: nio säten (sex säten fasta, tre flexibla säten)
  • Nyttolast: cirka 1 000 kg
  • Mått: 5 meter lång, 2,2 meter bred, 2,8 meter hög, väger ca 5 000 kg
  • Inomhusövervakningssystem i direkt kontakt med ett kontrollrum
  • Två djupt integrerade oberoende avkänningssystem: ett kamerabaserat och ett radar- eller lidarbaserat
  • Stora dörrar och lågt trappsteg, rullstolsanpassat
  • Maxhastighet: 70 km/timme
  • Räckvidd: över 350 km per dag och över 100 km på en batteriladdning

Källa: Schaeffler och VDL Groeps

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125