Vilka ser du som de tre viktigaste åtgärderna för att få till en pålitlig och användartillvänd kollektivtrafik för stockholmarna?
– Det handlar till stor del om att hålla i och utveckla de långsiktiga satsningarna, alltså de kapacitetsstarka kollektivtrafikslagen. Stockholms- och Sverigeförhandlingen är jätteviktiga att följa, både när det gäller budget och att leverera projekt i tid. Utbyggnaden av tunnelbanan går som den ska och vi har givit förvaltningen i uppdrag att se över ytterligare utbyggnad av tunnelbana och spårtrafik, bland annat hoppas vi att Bromma flygplats blir Bromma parkstad. En annan del är att samordna olika trafikslag, för att få över fler bilresenärer till kollektivtrafiken. Vi behöver tänka mer mikromobilitet och delningstjänster för att få till ett sömlöst resande, särskilt i sista delen. Till sist kommer resenärsupplevelsen i sig vara mycket viktig – trygghet, tillgänglig stationsmiljö och fordon som är hela och rena och fungerar. Hissar och rulltrappor gör det smidigt för dem som pendlar och det här kommer vi särskilt titta närmare på under mandatperioden. Jag tycker till exempel att Jernhusen gjort ett mycket bra jobb med att rusta sina stationsmiljöer.