23948sdkhjf

Familjekänslan viktig även när bolaget växer

Från ett par skolskjutsar till fullblodat bussbolag – nu kör Håbo Buss vidare in i framtiden.

Älvsjö. Det började med en skolbuss 1990. Håbo Buss hade sett dagens ljus och ganska snart därefter växte efterfrågan till kvälls- och helgkörningar. En litet större buss kompletterade familjen och så har det fortsatt. Idag driver syskonen Joakim Mattsson, Sara Ahlström och Frida Mattsson Håbo Buss, med säte i Bålsta i norra Stockholm, och Resekompaniet, med säte i Eskilstuna. Bolaget består av ett femtiotal människor och i flottan finns 28 bussar av bland annat märkena MAN, Volvo och Mercedes-Benz. I Bålsta finns bussgarage, verkstad och huvudkontor, i Stockholm två uppställningsplatser i Frihamnen. Trafiken består i huvudsak av skolskjuts och beställningstrafik. Under åren har de kört några linjeturer men för tillfället inga.

– Vi älskar det här företaget. Ingen av oss tre syskon trodde väl att vi ville det här. Men efter gymnasiet, när vuxenlivet knackade på, då föll det sig så naturligt, säger Frida Mattson.

Vad har fått dig att stanna kvar i branschen?

– Vi, jag och mina syskon, har alla valt olika vägar in i företaget vilket givit oss möjligheten att utvecklas på olika sätt. Ingen har behövt stanna upp, det finns potential att utvecklas för alla. Min väg har varit ekonomi, jag sköter ekonomin i de båda bolagen. För mig finns egentligen inget annat, jag kom ju in i branschen som fyraåring. Redan året därpå svarade jag i telefonen, ”Håbo Buss, det är Frida”, berättar Frida Mattsson med ett skratt.

Frida Mattsson är driven och brinner för branschen i alla led. Att vårda relationerna med chaufförer, kunder, andra bussbolag och underleverantörer är viktigt för att lyckas menar hon.

– Vi vill vara ett familjeföretag med starka resurser. Vi ska behålla den personliga känslan men visa att vi kan leverera i stora sammanhang. Då är relationerna med alla aktörer i branschen A och O.

Hur ser uppdragen ut?

– De ser väldigt olika ut, vilket är det som gör det så roligt. Vi har skolskjutsar där chauffören vet om barnen har mamma- eller pappavecka, de vet vad syskonen och vad hunden heter. Sedan har vi företag som bara vill ha skjuts från A till B eller pensionärsgrupper som reser en eller flera dagar där chauffören blir en del av upplevelsen. Det finns så många delar som enas i en, i bussbranschen.

Hur ser beläggningen framåt ut just nu?

– Det ser mycket bra ut. Efter pandemin har det varit ett jättetryck, från skolklasser, idrottsresor och pensionärsföreningar. Vi kör inte jättemycket på utland för tillfället utan det är mer lokalt inom Sverige. Änglagård på Oscarsteatern är omåttligt populär, till exempel.

Vi matchar väldigt mycket och väljer chaufför utifrån vilka uppdrag som passar dem.

Håbo Buss har hela kakan, från mekaniker till förare. Efterfrågan på chaufförer är förstås enorm från alla företag i branschen och det Håbo Buss är inget undantag – de söker för fullt. Frida Mattson menar att man behöver visa på hela bredden av vad en chaufför är och gör, det är inte ”bara att köra”.

– Vi matchar väldigt mycket och väljer chaufför utifrån vilka uppdrag som passar dem. Det gynnar kunden, chauffören och Håbo Buss. Som förare kan du verkligen hitta din nisch inom yrket, ett uppdrag är inte likt det andra.

Sedan 2014 äger Håbo Buss researrangören Resekompaniet, som jobbar primärt åt grupper. Huvudkontoret ligger i Eskilstuna men resorna utgår från flera geografiska punkter i Stockholm, Södermanland och Mälardalen. En del resor har genomförts till Finland och Danmark, bland annat en landskapsresa till Åland, men sedan pandemin har det framför allt varit dagsresor.

– Vi har någon resa till Tyskland och vi börjar titta mer mot utlandet nu, säger Frida Mattsson, och fortsätter:

– Vi kan skräddarsy i princip vilken resa som helst, bara det finns efterfrågan.

Vi vill vara med och ställa om men förutsättningarna finns inte än.

Att förarbristen är ett stort problem är ingen hemlighet, liksom utmaningarna med framtidens drivmedel. Håbo Buss kör på HVO vilket de är nöjda med, men självklart finns tankar på elbussar i framtiden.

– Vi vill vara med och ställa om men förutsättningarna finns inte än. Det är inte görbart i vår bransch än, här måste politiken vänta in industrin.

Du sitter också i Sveriges Bussföretags styrelse, berätta om det.

– Jag är jättestolt över mitt uppdrag i styrelsen som jag fick för två år sedan. Under mitt första möte tänkte jag ”herregud vad vi är små”, alla andra bolag är ju så stora med många anställda. Men då var det en annan tjej i branschen som sa ”du får tänka att du representerar alla andra små bolag”. Vi behöver också höras i den här gruppen, jag ska också vara här.

Till sist, du är ung och kvinna, vilket kanske inte hör till vanligheterna i branschen. Hur är det?

– För mig har det varit naturligt, och det är fler kvinnor i branschen nu än under min uppväxt. Det är en självklarhet för mig att jag hör hemma här. Mitt medskick till andra kvinnor är att ta för givet att du hör hemma här, även om du är underrepresenterad. Jag tror det har varit en fördel för mig, det har varit okej att jag inte kan allt. Våga fråga!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062