23948sdkhjf

Inga skärpta krav på vinterdäck

Dagens krav på vinterdäck och däckutrustning för tunga fordon är tillräckliga, det visar Transportstyrelsens utredning om nu är klar.

Kraven på vinterdäck kommer inte att skärpas, den slutsatsen kommer Transportstyrelsen fram till i sin utredning som påbörjades i början av 2022. I utredningen har forskarna på VTI bland annat intervjuat ett antal bussförare samt därtill haft en dialog med Sveriges Bussföretags säkerhetsnätverk.

– Vi har undersökt behovet av skärpta krav på vinterdäck för tunga fordon utifrån ett trafiksäkerhets- och framkomlighetsperspektiv och det regelverk vi har är tillräckligt, säger Omar Bagdadi, utredare vid Transportstyrelsen, i en kommentar.

– Det är klokt av Transportstyrelsen och VTI att inte föreslå ytterligare skärpning av vinterdäckskraven, då nyttan inte motsvarar kostnaden. Sveriges Bussföretags säkerhetsnätverk har haft flera möten med utredaren och kunnat bidra med de praktiska erfarenheter som våra medlemsföretag har, berättar Anna Grönlund, branschchef och vice VD på Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen

I analysen av tillbud och olyckor framkommer det bland annat att antalet tillbud med tunga fordon verkar ha ökat både under sommaren och vintern, men att antalet olyckor med personskador som följd har minskat bland tunga lastbilar och bussar sedan säsongen 2019/2020.

– Självklart har däcken betydelse för trafiksäkerheten. Däck som inte är anpassade för vinterväglag kan givetvis få stor betydelse, men när däcken generellt sett är bra så är det andra faktorer som får mycket större betydelse för att en olycka ska ske. När en olycka sker så har det oftast brustit på ett eller flera ställen i en lång händelsekedja där många faktorer spelar in. Det kan till exempel orsakats av en annan trafikant eller dålig hastighetsanpassning av en förare, säger Omar Bagdadi.

Krav för fordon med en totalvikt över 3 500 kg

Vinterdäck som används på tunga fordon över 3 500 kilo ska:

  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga 
  • eller vara märkta med POR (Professional Off Road) 
  • eller vara dubbade

Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow". Dessa däck får även användas på framaxeln på bilar med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024. Dessutom får däck med dessa märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024. 

Samtliga däck på bilar med en totalvikt över 3 500 kg ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm.

Källa: Transportstyrelsen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094