23948sdkhjf

”Ensam är inte stark – samarbeta!”

”RK Unite” är Göran Grells nya mantra för branschen. Här förklarar han vad det är. 

2024 har rullat igång och med det kampen om kunderna. Göran Grell, välkänd profil i branschen, driver RK Travel Group. Han slår nu ett slag för att utöka och stärka samarbetet mellan de mindre och mellanstora bussresearrangörerna inför ett utmanande år, ett slag som utmynnat i idén ”RK Unite”.

Hej Göran! Berätta, vilka är utmaningarna 2024 för små och medelstora arrrangörer?

– Skillnaden från tidigare år är att nu är konkurrensen ännu tuffare från de nationella spelare som bland annat erbjuder anslutningar från den lokala marknaden. De marknadsför sig hårdare och inte minst genomför sina resor med en högre frekvens – därigenom tar de slutligen kunden från den lokala aktören. En kund som riskerar att aldrig återvända. Det sker när marknaden för resor blir tuffare på grund av ökade priser (inflation, en svag svensk krona och orimliga prisökningar från bland annat hotellen) och många riskerar att tappa de ”sista” varma sätena i bussen. Säten som då gör att man hamnar under sin gräns för vinst och måste ställa in resan.

Vad ser du som en del i lösningen på utmaningarna?

– Ensam är inte stark - samarbeta. Resemakar´n i Vänersborg och Vikingbuss i Linköping är ett bra exempel på arrangörer som samarbetat under några år med stor framgång – utan att konkurrera med varandra. Vi tror att fler skulle tjäna på det? Vi på RK vill därför medverka till att det blir gjort. Vi kanske kan hjälpa till med matchmaking och med tips och trix hur man får det att funka. Med öppna sinnen blir detta av, men gör det nu. Här och nu, inte sen eller inte alls. NU.

Varför, tror du, att samverkan varit så svårt hittills?

– De flesta i branschen är, med all rätt, stolta över sina företag, resor och har under lång tid klarat sig framgångsrikt. Man har sina favoritresor, sina favorithotell etc. Stolt och envist fortsätter man på den inslagna vägen. Man är rädd för att kvaliteten skulle bli sämre. Den lokala prägeln lägre och att kunderna har svårt att förstå att chauffören och reseledaren har en annan namnskylt på sig än det man är van vid. MEN, min bedömning efter att ha lyssnat på några av de företag som gör detta snarare är ren fåfänga och protektionism. I vilken annan bransch är inte samverkan vägen framåt i en tid där de små blir mindre och de stora blir större. Med öppna sinnen, mod och med ödmjukhet är jag övertygad om att man kan hitta en jämlike att växa tillsammans med. Jag garanterar att det - hur som helst - blir roligare. Det där med delad (dubbel) glädje, du vet!? Nu finns även IT-stöd för att kunna göra det, som tidigare inte funnits. 

Till sist, vilka är ljusglimtarna 2024, vad kan vi se fram emot?

– Ett år där vår del av branschen kommer att lyckas bäst i resebranschen, trots olika typer av orosmoln. Våra kunders kunder är fortsatt ressugna efter några sura Covid-år. Många har stinna reskassor. De är inte lika hårt drabbade som de som tex har familjen som kund. Vi kommer att klara oss bättre än många, men vi behöver fortsätta att förbättra oss och framför allt tänka nytt.

Sist men inte minst: vi jobbar med upplevelser och de bästa veckorna på året. Vi får människor att göra allt detta tillsammans. Vad kan vara finare!

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.115