Slaget om tunnelbanan avgjort – de ska bedriva trafiken
Den är världens största icke-militära upphandling, avtalet som styr vem som tar över driften av Stockholms tunnelbana nästa år. Nu är det klart, Connecting Stockholm AB har vunnit kontraktet.
– Avtalet är utformat för att skapa drivkrafter för fler, tryggare och nöjdare resenärer, en hållbar trafik och fortsatt hög punktlighet, samt ett ökat fokus på förvaltning av SL:s tillgångar, fordon och utrustning, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL, i ett pressmeddelande.
Uppdraget innebär ett helhetsåtagande för utförandet av tunnelbanetrafiken. Förutom trafikproduktion ingår exempelvis trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.
Avtalet beräknas vara värt runt 40 miljarder kronor. Fyra anbudsgivare lämnade anbud i upphandlingen. Anbudsutvärderingen har skett med hänsyn till bästa förhållande mellan kvalitet och pris.
Under avtalstiden kommer de utbyggda linjesträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort att börja trafikeras.
Trafiknämndens tilldelningsbeslut kan överklagas till Förvaltningsrätten senast den 2 februari.
Fakta om avtalet
Planerad trafikstart – maj 2025
Avtalstid – 11 år, ingen möjlighet till förlängning.
Värde – cirka 40 miljarder under avtalstiden.
Incitament med viten eller möjlighet till bonus för bland annat punktlighet, kundnöjdhet och städning av stationer och fordon.
Om Connecting Stockholm AB
Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag med Go-Ahead och ComfortDelgro som huvudägare.
Go-Ahead är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer. Koncernen är också etablerad som kollektivtrafikutförare i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge.
ComfortDelgro bedriver spår- och tunnelbanetrafik i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.