23948sdkhjf

Bussar på ritbordet

Gamla stan i Stockholm räddades undan den allra strängaste miljözonen, med en kraftsamling från branschen. I stället blir här en stadsmiljözon som begränsar antalet parkeringsplatser och sänker hastighetsgränsen. Miljözon klass 3 införs däremot i några kvarter i centrala Stockholm, vilket kommer att påverka bussresebranschen negativt, likväl som besöksnäringen i huvudstaden. I dagsläget finns som bekant få turistbussar som lever upp till kraven.

Det är rent av häpnadsväckande att så liten lärdom har dragits av förvecklingarna kring miljözonen i Stockholm.

Nu mullrar det även i Göteborg, där miljözon 3 har föreslagits inom området som definieras som ”inom vallgraven”. Det är rent av häpnadsväckande att så liten lärdom har dragits av förvecklingarna kring miljözonen i Stockholm, eftersom man också uppges följa utvecklingen i huvudstaden noggrant. Göteborg är precis som Stockholm starkt beroende av en besöksnäring utan hinder. Vem ska köra turisterna, när bussarna som klarar kraven finns på ritbordet och i bästa fall på vägarna om 5-10 år? Utvecklingen må gå fort, men riktigt så fort går den inte.

I det här numret djupdyker vi i den göteborgska miljözonen, i nybildade bolaget Birka Gotland och i Tuna Trafiks affär. 

Trevlig läsning!

Artikeln är en del av vårt tema om RES: Ledare .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.218