23948sdkhjf

EU-valet: ”Vi behöver en nationell plan”

Om mindre än en vecka är det dags att gå till valurnorna i Sverige och rösta i EU-valet. RT-Forum har kollat med riksdagspartierna om var de står i frågorna som rör kollektivtrafiken och transportbranschen.

Den 9 juni är det dags för EU-val i Sverige. Då ska 21 ledamöter väljas in i Europaparlamentet för fem år framåt.

RT-Forum har ställt frågor till riksdagspartierna, och publicerar vartefter svaren kommer in. Här är svar från Socialdemokraterna.

Frågorna

1) Det råder stor förarbrist inom person- och godstransporter samt behov av personal inom bygg- och anläggningsbranschen. Men även andra yrkesgrupper saknar utbildad arbetskraft.

Hur ska ni arbeta för att få in fler personer i yrkena?

2) Skattebefrielsen på biodrivmedel, hur tänker ni arbeta med den långsiktigt?

3) Ett av förslagen inom Passenger Mobility Package handlar om paketresor och sammanlänkande researrangemang. Exempelvis föreslås en begräsning av förskottsbetalning för paketresor till 25 procent av resans pris samt att den återstående betalningen får ske tidigast 28 dagar innan avresa.

Hur ser ni på förslaget?

4) Det har varit på tal om att införa strafftullar mot bilar tillverkade i Kina. Nyligen införde USA sådana tullar. Det kanske främsta argumentet är att Kina kraftigt subventionerar sina tillverkare och på så vis konkurrerar på oschysta villkor.

Hur ser ni på strafftullar mot kinesiska fordon?

5) För de som dagligen arbetar med fordon är tillgången till fordonsdata a och o. I och med att fordonen blir mer digitala måste verkstäder, åkerier och andra kunna koppla upp sig mot dem när de ska servas och repareras. Många tillverkare vill dock låsa in datan och ta betalt för tillgången till den.

Hur ser ni på tillgången till fordonsdata och hur tänker ni arbeta med detta?

Socialdemokraterna, Johan Danielsson: ”Vi behöver en nationell plan och staten behöver ta ett större ansvar”

1) Vi ser mycket allvarligt på personalbristen som idag finns inom många yrken. Vi behöver en nationell plan och staten behöver ta ett större ansvar. Vi behöver också satsa mer på den aktiva arbetsmarknadspolitiken för att rusta människor att ta de jobb som finns, bland annat genom att dubbla antalet deltagare i arbetsmarknadsutbildning. Men det behövs också bättre arbetsmiljöregler för många yrken.

2) Vi socialdemokrater vill bygga upp en stark inhemsk biodrivsmedelsproduktion på svenska tillgångar som skogsrester och avfall. Genom att skapa en ren, grön energi på hemmaplan skulle Sverige bli starkare som land och mindre beroende av fossila drivmedel från skurkstater. Vi kommer fortsätta driva på för skattebefrielse på biodrivmedel.

3) I grunden är vi positiva till att stärka konsumentskyddet, även vid kriser, samt att förtydliga och förenkla regleringen och samtidigt förbättra den inre marknaden. Vad gäller begränsning av förskottsbetalningar vill vi avvakta de pågående diskussionerna mellan medlemsstaterna.

4) Fri handel är bra för konsumenterna och grundläggande för välstånd. Vi avvaktar EU-kommissionens utredning om huruvida Kina använder otillåtna metoder men eventuella åtgärder måste vara proportionella och värna handeln, inte utgå från en protektionistisk agenda. Det skulle riskera att höja kostnaderna för konsumenter, slå tillbaka mot svenska industrijobb och försena klimatomställningen.

5) Data Act innebar att användaren har rätt till åtkomst och nyttjande av data i stället för tillverkaren. I dagsläget finns det svårigheter med att dela fordonsdata vilket skapar problem för kunden och när är dags för att serva bilen, då endast en auktoriserad märkesverkstad från bilens tillverkare kan se all data. Det vill vi ändra på. Det är viktigt att vi har god tillgång till data - inklusive fordonsdata - för vår innovation, hållbar tillväxt, minskad resursåtgång och ökad trafiksäkerhet.

Läs tidigare svar från Centerpartiet och Liberalerna:

EU-valet: ”Researrangörerna tvingas ligga ute med stora summor pengar”

Samt från Miljöpartiet och Sverigedemokraterna:

Från skattebefrielse till kompetensbrist – så tycker partierna

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095