23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trä gav grunden för gårdagens kollektivtrafik

En gång i tiden var det trä som gällde när man byggde fordon för kollektivtrafiken. På Spårvägsmuseet i Stockholm har man sparat några av de äldsta karosserna.

I dagens spårvagnar, tunnelbanetåg och bussar är det stål, plast och mjuka material som dominerar. Men på 1800-talet förlitade sig kollektivtrafiken på trä, i alla fall i passagerarnas del av fordonen.

På Spårvägsmuseet i Djurgårdsstaden, där gas- och elproduktion dominerade tills ganska nyligen, har man samlat några av de äldsta fordonen i kollektivtrafikens historia i Stockholm och Sverige. En anställd på museet avslöjar för RTForums systertidning NTT Woodnet, med sänkt röst, att en hel del av de allra äldsta fordonen finns magasinerade på hemlig plats i Stockholm. Hemlig för att man fruktar inbrott från entusiaster. Bland rariteterna i detta hemliga förråd finns bland annat en hästspårvagn i trä som i många år fick vara sommarhus i en av Stockholms förorter!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141