23948sdkhjf

Intelligent kollektivtrafik för alla

Pär Thuresson tog över som vd för Consat Telematics för två år sedan. Under de senaste åren har bolaget expanderat på såväl den nordiska som den globala marknaden.

Consat är den intelligenta kollektivtrafiklösningen som kombinerar hög tillförlitlighet med flexibilitet så att varje kund får optimal data och hittar sin väg mot bättre, mer effektiv och hållbar drift, enligt Pär Thuresson.

– Vi samarbetar också med fordonstillverkare och kan därför leverera fordonsdatorer fabriksinstallerade till en del stora spelare på marknaden. Viktigt att notera är att systemet är helt modulärt och går att skala från mycket små kunder med bara ett par bussar till riktigt stora system med tusentals bussar. ”From the countryside to megacities” brukar vi säga.

Det här betyder också att Consats minsta kunder kan dra nytta av de funktioner och förbättringar som görs för de största kunderna, samtidigt som de största kunderna kan ta del av effektiviteten som blir resultatet av att implementera de minsta systemen.

Kan du kort sammanfatta vad Consat Telematics gör?

– Vi jobbar med system för all slags kollektivtrafik, bussar, spårvagnar, färjor och till viss del även för tåg. Vi säger att vi gör den intelligenta kollektivtrafiklösningen och vi vill hjälpa både användare och våra kunder att skapa en bra reseupplevelse.

– När det gäller elektrifiering och användning av data kan det sammanfattas så här: ”Vi digitaliserade public transport innan någon visste vad digitalisering var”.

Hur kommer det sig att Consat Telematics ligger så långt fram när det gäller teknik för elbussar?

– Vi var med mycket tidigt när det gäller elektrifieringen av kollektivtrafiken i Norge, Sverige och övriga Skandinavien som verkligen är vår hemmamarknad. Så vi har byggt upp en kompetens här tillsammans med både huvudmän och operatörer om vad det innebär att ha elbussar i drift. Den kompetensen har vi stor nytta av globalt.

Vilka är de stora utmaningarna med elektrifieringen?

– Det är ett stort steg att gå från att använda dieselbuss till att använda elbuss i kollektivtrafiken. Det kräver ganska mycket nytänkande när det gäller laddning och räckviddsbegränsning. En dieselbuss tankar du upp på ett par minuter, så fungerar det inte med elbussen.

–Utmaningarna börjar redan på depån, där infrastruktur för laddning måste byggas upp och därefter säkerställa att det finns tillräckligt mycket kraftmatning till depån för att ladda alla bussar.

Med Consat Telematics system blir det enklare, enligt Pär Thuresson:

– Vi erbjuder en automatisk övervakning med vårt system, det larmar om något går snett i stället för att behöva ha personal på plats. På det här sättet hjälper vi våra kunder att skapa en effektiv drift.

Precis som med dieselbussen så påverkas elbussen av förarens körsätt.

–  Här jobbar vi därför med det vi kallar driver-coachning. Där kan vi hjälpa chaufförerna att köra mer effektivt så att de undviker en körstil som tar onödigt mycket batterikapacitet.

Vad erbjuder ni svenska operatörer när det gäller elektromobilitet?

– Vi hjälper våra kunder att integrera fordon utifrån de bussleverantörer de väljer och vilken
typ av laddsystem de väljer. För oss spelar det ingen roll varifrån bussen kommer eller vilket fabrikat det handlar om, vi säkerställer att de bussar som våra kunder väljer att köpa in får lösningar för att övervaka laddning, säkerställa räckvidden och allt annat som krävs för en effektiv drift.

Företaget har vuxit rejält under dina två år som vd – vad är förklaringen?

– Det börjar med vårt fantastiska team och den kunskap vi besitter, vi är ett kunskapsföretag
med en härlig blandning av människor. Det finns fortfarande ett antal nyckelpersoner kvar som varit med ända från början, 1989, och ny kompetens genom de personer som anställts under åren.

Varför ska kunderna välja Consat Telematics?

– Vi erbjuder intelligenta lösningar med fokus på användarvänlighet och kundens behov. Våra lösningar säkerställer en effektiv och driftsäker verksamhet. Dessutom kombinerar vi den senaste tekniken med beprövad pålitlighet.

Consat system installerat på mixad bussflotta i Bergen, Norge.
Foto: Consat Telematics

FAKTA 

• Över 30 000 fordon globalt, varav fler än 2 500 elbussar (ökar snabbt i antal).
• 15 800 hållplatsskyltar och skärmar.
• Drygt 110 system installerade globalt.

Vill du veta mer? Besök www.consat.com/telematics

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062