23948sdkhjf

Slopad förmånsskatt stärker kollektivtrafiken – viktigt för att nå #4av10-målet till 2030

De tre tunga branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen välkomnar regeringens förslag på att halvera förmånsskatten på biljetter i kollektivtrafiken.

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har länge arbetat för att förmånsskatten på månadskort- och årskort till kollektivtrafiken ska tas bort. Regeringens förslag är ett viktigt steg i rätt riktning. I branschen arbetar vi gemensamt mot målet att fyra av tio motoriserade resor ska vara kollektiva till 2030. För att nå dit krävs att vi på nationell nivå har ett tydligt fokus på att genomföra åtgärder som skapar en ännu mer attraktiv kollektivtrafik på väg och spår, säger Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik.

Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.

– Både klimatpolitiska rådet och OECD har i sin granskning av den svenska klimatpolitiken pekat på ett behov av ändrade regelverk som gynnar det kollektiva resandet. Med detta förslag, som gör det billigare för de resenärer som väljer att resa kollektivt tar regeringen ett välkommet steg i rätt riktning, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.

Om förslaget

Regeringens förslag innebär att det ska införas en skattelättnad för anställda som får månads- eller årskort till kollektivtrafiken som löneförmån från sin arbetsgivare. Skattelättnaden gäller för periodbiljetter som gäller i minst 30 dagar. För belopp upp till 13 000 kronor per år ska bara hälften av förmånsvärdet eller ersättningen beskattas. Skattelättnaden föreslås även omfatta personer som använder färdtjänst för sina arbetsresor. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 juli 2026. Syftet är att underlätta arbetspendling och sänka kostnaderna för att resa med kollektivtrafik.

– Idag körs över 95 procent av kollektivtrafiken på el och förnybara drivmedel. Varje person som kliver ur bilen och på tåget eller bussen minskar därför både sina egna och samhällets utsläpp. Utsläppen minskar dessutom när vi reser tillsammans i kollektivtrafiken i stället för i var sin bil. Förmånsskatten på årskort och månadskort till kollektivtrafiken måste därför tas bort helt, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

– Vi välkomnar även initiativet att inkludera arbetsresor med färdtjänst, men samtidigt ser vi att förslaget är komplext och kräver djupare analyser framöver, gällande konsekvenserna för den enskilde, arbetsgivaren och färdtjänsthuvudmannen, säger Johan Wadman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113