23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bättre dialog men nya upphandlingsmodeller dröjer

Själva viljan till dialog har förbättrats men att agera väntar ännu på sig. Det menar Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen, när det handlar om hur riskerna i avtalen ska fördelas. ”Hittills har inga huvudmän tagit steget att upphandla på ett helt nytt sätt”.

Nyligen strandade Trafikverkets upphandling av nya lok samt sov- och liggvagnar till sträckan Stockholm-övre Norrland, det efter att inga anbud uppfyllde kraven. Fordonen är på väg att nå sin livslängd och kommer att underhållas tills nya rullar på banan, något myndigheten hoppas ska ske 2030.

– Fordonsparken börjar bli gammal och det är angeläget att få klart en upphandling eftersom det kan ta flera år för fordonen att levereras, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen, om vagnarna till Norrland.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|