Nyligen strandade Trafikverkets upphandling av nya lok samt sov- och liggvagnar till sträckan Stockholm-övre Norrland, det efter att inga anbud uppfyllde kraven. Fordonen är på väg att nå sin livslängd och kommer att underhållas tills nya rullar på banan, något myndigheten hoppas ska ske 2030.
– Fordonsparken börjar bli gammal och det är ange...
Bättre dialog men nya upphandlingsmodeller dröjer
Själva viljan till dialog har förbättrats men att agera väntar ännu på sig. Det menar Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen, när det handlar om hur riskerna i avtalen ska fördelas. ”Hittills har inga huvudmän tagit steget att upphandla på ett helt nytt sätt”.

Den upphandlade järnvägstrafiken gjorde ekonomiska förluster under 2023. Fotomontage: Sophie Eriksson
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration