Det talas ofta om elektrifiering, lönsamhet och nya upphandlingsmodeller när bussbranschens framtid kommer på tal. Men under ytan pågår en minst lika viktig förändring som kanske inte alltid syns utåt: generationsskiftet.
Ofta är företagen grundade av en entreprenör som började med en taxi, en buss, kanske rentav en lastbil.
Många av de företag som i decennier sett till att barn kommit till skolan, idrottslagen kunnat tävla och föreningar slussats till årets utflykt, är familjeägda. Ofta är företagen grundade av en entreprenör som började med en taxi, en buss, kanske rentav en lastbil. Och därifrån växte det vidare, från köksbordet och ut i världen.
Den som tar över idag möter dock en verklighet som skiljer sig radikalt från föräldragenerationens. Inte minst är kraven på digitalisering tuffa, marginalerna är små och konkurrensen från de stora drakarna är stenhård.
Kanske också arvtagarna inte heller är intresserade av att slita hårt som man sett sina föräldrar göra. Många bolag går upp i större koncerner, eller eroderar bort.
En som blir vid sin läst är dock Carl-Henrik Haag på Blåklints Buss, ett familjeföretag som funnits sedan 1994. Trots motgångar vägrar den nya generationen att ge sig, de biter sig envist fast och har en stark tro på framtiden. Möt dem på sidan 8 i senaste Resforum.
Trevlig läsning!