23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kollektivkörfält för turistbussar

Äntligen kan det bli grönt ljus för turistbussarna att få köra i vissa kollektivkörfält i Stockholm.

I Stockholm har taxi, som är ett komplement till kollektivtrafiken, rätt att köra i kollektivkörfälten. Även SL stödjer BRs förslag.
Men 2006 beslöt länsstyrelsen att avslå BRs begäran. Ett glädjande beslut har nu kommit från Vägverket som äntligen upphävt länsstyrelsens beslut, ett beslut som inte går att överklaga. Ärendet ligger nu återigen på länsstyrelsens bord. Länsstyrelsen kommer att pröva BRs förslag på sträckor för kollektivtrafikkörfält efter samråd med polis och SL.
– Det är glädjande att vi nu kan bocka av en prioriterad fråga i BRs handlingsprogram för turist- och beställningstrafiken, det vi kallar TURBO, säger Tommie Vesterlund på BR.






BR, Bussbranschens Riksförbund, har under flera år arbetat för att buss i beställningstrafik ska få köra i körfält för linjetrafik på ett antal vägar i Stockholm. Skälen som anförts är att all yrkesmässig busstrafik ska betraktas som kollektivtrafik samt att miljöpåverkan blir lägre, framkomligheten bättre, restiden kortare och trafiksäkerheten ökas.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.095