23948sdkhjf

Vissa partier glömmer bussen

Vänsterpartiet och MIljöpartiet vill satsa på tåg för att minska klimatpåverkan inom transportområdet. Bussen anses vara en lika stor miljöbov som flyget och bilen. Men det är helt fel menar BR. 
I vänsterpartiets vårbudgetmotion ”Investeringar för framtiden” är det investeringar i tåget som tydligen är det enda sättet att minska klimatpåverkan inom transportområdet, skriver BR i en kommentar. Det verkar vara endast järnvägen som ska lösa Sveriges framtida transportbehov av personer. Bussen anses tydligen dessutom av vänsterpartiet som lika stor miljöbov som flyget och bilen. ”Ska de trafikpolitiska målen förverkligas måste fler ges en reell möjlighet att åka tåg istället för flyg, buss eller bil” menar vänsterpartiet.
Även i miljöpartiets vårbudget är det endast med tåget som klimatproblemen ska lösas. ”Miljöpartiet vill istället satsa strategiskt på järnvägar för en minskad klimatpåverkan.” Men inte ett ord nämns om busstrafiken, eller att det är viktigt att prioritera bussgator, busskörfält, signalprioritering, busshåll platser, terminaler samt informationssystem till kollektivtrafiken, ”små infrastruktur objektsinvesteringar”.
En ökad satsning på spårbunden kollektivtrafik är bra, men det är orealistiskt att tro att det går att genomföra en större omflyttning av persontransporter från väg till järnväg inom nuvarande budgetramar och utgiftstak, menar BR. I själva verket utgör en satsning på bussen ett tydligt grönt anslag. Med en omfattande utbyggnad och satsning på busstrafiken kan Sverige snabbt och kostnadseffektivt minska utsläppen av växthusgaser, trängseln i storstäderna och bullret.
Att en buss drar omkring tre liter milen, att en normalstor buss kan erbjuda plats för 50 resenärer samtidigt och att dagens dieselbussar släpper ut mindre skadliga avgaser än de flesta bilar är fakta som oppositionspartierna har missat när man analyserat transportsektorn ur ett klimatperspektiv.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.428