- Vår rapsdiesel bygger på ett kretsloppstänkande där själva anläggningen ligger mitt bland de åkrar där rapsen gror. Vi tillverkar drivmedel lokalt, för en lokal marknad. Vi är övertygade om att detta är framtiden för att tillgodose lastbilar och bussar med ett miljövänligt drivmedel, säger Claes Ramel, vd för Energigårdarna. Jag är säker på att både åkerinäringen och bussbolagen vill hitta hållbara transportlösningar.
Det finns i och för sig redan rapsdiesel på marknaden men den är ofta tillverkad storskaligt och då ingår långa transporter till och från själva anläggningen.
- Vi använder raps från lokala bönder och vi säljer även samtliga biprodukter som blir över, bland annat rapskaka och glycerol som djurfoder, fortsätter Claes Ramel.
Bakom Energigårdarna står åtta lantbruksföretag som tillsammans vill förädla sin raps till en högkvalitativ biodiesel, RME.
RME 100 är lika effektivt som vanligt diesel men släpper ut 85 procent mindre koldioxid och 50 procent mindre partiklar. Energigårdarnas RME 100 görs på lokalt producerad raps i en anläggning som går på halm från intilliggande åkrar. Och samtliga biprodukter tas tillvara.