23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Framtidens kollektivtrafik i Stockholm Mälarregionen

Stockholm-Mälarregionen bör ha ett gemensamt läns- och organisationsöverskridande taxesystem för kollektivtrafiken. Det är ett av förslagen från utredningen Framtidens kollektivtfrafik som presenteras i samband med Almedalsveckan på Gotland.

Det framtagna förslaget kommer att remissbehandlas i regionen under hösten och i samband med Almedalsveckan på Gotland arrangerar FramKo ett seminarium den 9 juli där det framtagna förslaget presenteras av utredningens ordförande – trafiklandstingsrådet i Stockholm Christer G Wennerholm (m) och oppositionslandstingsrådet i Sörmland Jörgen Danielsson (s).
FramKo-utredningen har initierats av den av Mälardalsrådet administrerade transportpolitiska beredningen En bättre sits och trafikhuvudmännens gemensamma bolag MÄLAB. Utredningen leds av en styrgrupp med politiker från de fem länen. Deltagare i arbetet är regionförbunden i Sörmlands-, Örebro och Uppsala län, Regionplane- och trafikkontoret i Stockholm, VKL och Landstinget i Västmanland samt Länstrafiken i Mälardalen, Upplands Lokaltrafik (UL) och AB Storstockholms Lokaltrafik (SL).

Under 2007 och 2008 har utredningen Framtidens kollektivtrafik (FramKo) arbetat med frågor knutna till kollektivtrafiken i Stockholm – Mälarregionen. Ett förslag har nu tagits fram som berör organisation för den regionala kollektivtrafiken, en struktur för ett nytt gemensamt läns- och organisationsöverskridande taxesystem och principer för hur det framtida regionala trafiknätet ska utvecklas.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141