23948sdkhjf

Busskort hotar integriteten

Nya smarta busskort ska göra kollektivtrafiken effektivare. Men korten kan hota integriteten, varnar riksdagsledamoten Camilla Lindberg (fp), det rapporterar SR Ekot.
De nya buss- och tågkorten som lanseras av det ena trafikbolaget efter det andra förenklar resorna för både operatörer och kunder. Baksidan av medaljen är att korten lagrar information som visar exakt var och när resenären kliver på bussen eller tåget.

I en underbar värld gör det väl ingenting för den som har rent mjöl i påsen, kan man tycka. Men Camilla Lindberg anser att det är en farlig utveckling som kan leda till ett kontrollsamhälle som ingen vill ha. Även om ambitionen är den allra bästa så kan den lagrade informationen användas negativt, anser riksdagsledamoten.

De nya korten innehåller ett litet mikrochip som kan lagra stora mängder information. Korten finns i dag hos Västtrafik och Skånetrafiken. Snart ska SL i Stockholm införa samma system och fler trafikbolag står i tur.

När SL inför det smarta kortet blir kontrollen ännu större, eftersom SL till skillnad från t ex Västtrafik har ett slutet system med spärrar. Det gör att såväl påstigning som avstigning registreras för de Stockholmsresenärer som åker tunnelbana.

I datasystemet sparas informationen om trafikanterna i två månader. Den som vill undvika bevakningen genom att köpa kortet anonymt går miste om möjligheten att spärra månads- eller årskort om det kommer bort.

Även Camilla Lindberg håller med om att de moderna smarta korten förenklar, men ifrågasätter om enkelheten är värt priset av att integriteten kränks. Hon vill dock inte bara rikta kritiken mot kollektivtrafiken, för enligt hennes syn på saken befinner sig hela samhället på en farlig väg mot allt mer övervakning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078