23948sdkhjf

Tunnelbanekriget hårdnar

Hongkongbaserade MTR tar ett rejält grepp i upphandlingsstriden om Stockholms tunnelbana genom att värva värste konkurrenten Veolias vice vd, rapporterar Dagens Industri. Kontraktet är värt 35 miljarder kronor.
Torborg Chetkovich byter franska Veolias bolagsledning mot en stol i MTRs ledning i stället. Den värvningen kan vara av stor betydelse inför höstens slutstrid om vem som ska vinna tunnelbanan. I januari 2009 kommer SL:s ledning att besluta vilket bolag som vinner av alla de som lagt bud på driften.

Nuvarande opertören Veolia har drivit Stockholms tunnelbana sedan 1999, tidigare under namnet Connex, och vill naturligtvis fortsätta efter det att deras kontrakt löper ut sommaren 2009. Men många andra vill åt mångmiljardkontraktet, en lång rad bolag i både i Europa och i Asien är med i budgivningen som avslutas fredag 15 augusti.

Även om de flesta som deklarerat sin åsikt anser att MTR och Veolia är de allra tyngsta kandidaterna i striden så är det enligt SL:s ledning en helt öppen fråga vem det blir som slutligen vinner tunnelbanestriden. SL har skärpt kraven på budgivarna bland annat när det gäller driftsäkerheten med pendeltågsfiaskot i färskt minne.

MTR driver sedan 33 år tunnelbanan i Hongkong men vill nu etablera sig också på den europeiska kollektivtrafiksmarknaden. Den strategin innebär att bolaget nu är hårt fokuserad på att knipa Stockholms tunnelbana och därefter kapa åt sig fler kontrakt i Skandinavien och övriga Europa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094